Länsväg 255 är en av länets mest natursköna vägar och leder fram till flera populära utflyktsmål som till exempel naturreservatet Kungshamn-Morga och Krusenbergs herrgård. Vägen är också smal och olycksdrabbad och 2018 beslutade Region Uppsala om en gång- och cykelväg från Flottsund i södra Uppsala till Vassunda i Knivsta.
Men byggstarten försenades, vilket skapade frustration både bland Knivstabor och lokalpolitiker, som avsatt pengar för cykelvägen. I december i fjol framgick dock att regionen ville att Trafikverket ska påbörja den så kallade vägplanen, som utreder förutsättningarna för projektet och tar cirka tre år att göra, redan 2024. Sedan skulle spaden sättas i marken och cykelvägen vara färdigbyggd kring 2029.
Men nu ger Knivsta kommun andra besked. I början på juli beslutade politikerna att be regionen skjuta på vägplanen till 2026.
– Vi är väldigt positiva till att få med den här cykelvägen i planeringen. Men vi behöver skjuta fram projektet i två år så att vi har alla förutsättningar klara, säger Mikael Rye-Danjelsen (KNU), ordförande i samhällsutvecklingsnämnden.
Han säger att det just nu är för många osäkra parametrar när det gäller kommande infrastruktursatsningar som berör Knivsta kommun. Rye-Danjelsen nämner bygget av en ny E4-påfart, besked om var de två nya järnvägsspåren ska dras och planerarna på en cykelväg längs spåren mellan Knivsta och Uppsala.
– Vår prioritering är att få den här cykelvägen byggd så klokt och effektivt som möjligt. Vi har ett brett stöd i politiken för cykelvägen och vill inte ha en vägplan som måste ändras efter två år. Det är viktigt eftersom det är skattebetalarnas pengar det handlar om.
När kan den vara färdigbyggd?
– Om den börjar byggas 2029 är min gissning 2031. Men att bygga cykelvägen är inte oproblematiskt, det är mycket skyddsvärd natur och det kommer att behövas lösningar som tar hänsyn till detta.
Förutom de styrande partierna Knivsta.nu, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna vill även oppositionspartierna Moderaterna och Centerpartiet skjuta fram projektstarten. Men inte Socialdemokraterna.
– Vi har ett styre i Knivsta som vill spara på allt och inte ha någon utveckling alls. Jag tycker verkligen att det är tråkigt att vi inte påbörjar projektet som tänkt när man kommit så här långt, säger Harriet Swanberg, S-gruppledare och tidigare ordförande i samhällsutvecklingsnämnden.
Mikael Rye-Danjelsen håller inte med om kritiken.
– Det får stå för dem och det är inget som jag kan instämma i på något sätt. Men ekonomiskt är ju kommunens läge besvärligt, säger han.
Harriet Swanberg menar att den planerade cykelvägen längs järnvägsspåren, som ligger ännu längre fram i tid, kan ha fått vissa politiker att ändra uppfattning om behovet av en cykelväg längs väg 255.
– Men de här två cykelbanorna har olika målgrupper och syften. Den som ska gå parallellt med järnvägen ses mer som en cykelväg för arbetspendling i framtiden. Med den längs 255 handlar mer om trafiksäkerhet eftersom vägen är smal och inte säker för cyklister, säger hon och fortsätter:
– Här finns dessutom naturreservat som många i dag tar bilen till sommartid, både från Knivsta och Uppsala, med överfulla parkeringar som följd. Cykelvägarna kompletterar varandra snarare än att de står i motsats.