På måndagen blir Trafikverkets pågående lokaliseringsutredning för fyrspåret från Stockholms länsgräns till Bergsbrunna södra offentlig. Valet står mellan två olika alternativ: utmed befintlig järnväg genom Knivsta centrum eller parallellt med E4. Frågan är vad som är bäst för Knivsta och alla pendlare?
Kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (KNU) vill i nuläget inte svara på hur kommunen ställer sig till alternativen. I ett mejl till UNT skriver hon att kommunen inväntar Trafikverkets utredning och att nästa steg blir att ”kontakta staten gällande Knivstas bostadsåtaganden kopplade till fyrspårsavtalet”.
Men hennes partikollega Mikael Rye-Danjelsen (KNU), samhällsutvecklingsnämndens ordförande, har tidigare uttryckt oro för att en spårdragning hamnar utanför Knivsta.
– Det finns en risk att persontrafik kommer föreslås att gå på spår via Arlanda. Det är något vi inte vill ska ske, eftersom Knivsta då skulle hamna på sidan om, sa han till UNT i våras.
Enligt uppgift kommer Trafikverket nu att peka ut två olika, upp till 400 meter breda spårkorridorer, som myndigheten vill ha synpunkter på i ett så kallat samråd fram till 5 februari. Sedan väljs en korridor som ska utredas vidare.
– Först då tittar man mer i detalj var inom korridoren spåren kan förläggas. Så beslutet var spåren ska dras kommer först till hösten, säger Maria Taylor, kommunikatör på Trafikverket, och påpekar att myndigheten tar emot synpunkter löpande även efter 5 februari.
Som UNT tidigare berättat ska en beredning med representanter från samtliga nio partier i fullmäktige diskutera Knivstas stora utvecklingsfrågor om bostadsbyggande och infrastruktur och försöka enas kring en gemensam långsiktig vision.
Thomas Malmer (KD) är ordförande i beredningen och vill, liksom Matilda Hübinette, inte uttala sig om järnvägsspårens alternativa dragningar innan Trafikverket besked. Men han påminner om vad som faktiskt står i Knivstas fyrspårsavtal med staten.
– Enligt avtalet så ska spåren dras genom Knivsta, säger Thomas Malmer.
Tidigast i slutet av 2028 kan spårbyggets södra del påbörjas, enligt Trafikverkets tidsplan. Bygget av fyrspårets norra del från Bergsbrunna till Uppsala centrum planeras dra igång tidigast i slutet av 2026. Det betyder att jätteprojektet kan komma att försenas i flera år, vilket UNT rapporterat om tidigare.