Så här hanterar Knivsta fyrspårsavtalet framöver

Knivsta stärker upp sin organisation inför förhandlingarna om fyrspårsavtalet. Bland frågorna som ska förhandlas med staten finns ett nytt stationsområde och en påfart till E4. Förhoppningen är också att samtliga partier i Knivsta nu ska börja samarbeta kring bostadsbyggandet.

Knivsta stärker upp inför förhandlingarna med bland andra Trafikverket kring fyrspåret. Thomas Malmer (KD) blir ordförande för en ny beredning och Kristina Sandberg blir chefsförhandlare för Knivsta kommun.

Knivsta stärker upp inför förhandlingarna med bland andra Trafikverket kring fyrspåret. Thomas Malmer (KD) blir ordförande för en ny beredning och Kristina Sandberg blir chefsförhandlare för Knivsta kommun.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta kommun2023-11-13 18:04

– Vi vill jobba långsiktigt och tillsammans med de andra partierna om hur vi ska bygga och utveckla Knivsta.

Det säger kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (Knivsta.nu).

Under måndagen presenterade de två styrande partierna Knivsta.nu och KD tillsammans med SD hur de ska få fram en långsiktig vision för Knivsta kommuns utveckling.

undefined
I vinter väntas Knivsta få ett besked om placeringen av spåren. Snart startar också utredningar om hur det nya stationsområdet ska byggas, med flera viktiga utredningar för Knivstas infrastruktur som vi behöver förhandla om, säger Matilda Hübinette (Knivsta.nu) kommunstyrelsens ordförande i Knivsta.

De tre partierna fick i förra veckan kritik från 17 lokala fastighetsägare som är oroliga över att det inte finns någon gemensam vision för hur kommunen ska utvecklas, efter att den tidigare majoritetens stadsutvecklingsstrategi skrotades.

Men nu finns enligt de styrande partierna planer på att ihop med oppositionspartierna skapa en grupp för strategisk planering och infrastruktur.

De har också anställt Kristina Sandberg som projektchef för fyra spår och strategisk exploatering. 

Hon har tidigare arbetat i Uppsala och hennes nya uppdrag blir att ta tillvara Knivsta kommuns intressen i förhandlingarna med staten kring fyrspårsavtalet. I dagsläget kan det handla om att få till ett tryggt och fungerande stationsområde, få en perrong i Alsike, en motorvägspåfart i Halmby samt behålla järnvägskorsningen vid Särstavägen.

– Vi vill jobba långsiktigt med de stora frågorna om Knivstas utveckling. Vi kan inte byta politik i kommunen vart fjärde år, utan måste få en gemensam idé om hur samhället ska utvecklas, säger Tomas Malmer (KD) som föreslås som ordförande för beredningen där tanken är att gruppledarna från samtliga partier i Knivsta ska ingå.

undefined
Thomas Malmer (KD) och projektchef Kristina Sandberg Knivsta kommun. Kristina Sandberg har tidigare arbetat i Uppsala och Upplands Väsby kommuner. Bland annat med de sydöstra stadsdelarna och Rosendal.

Nu ska också ett omtag tas kring bostadsbyggandet. Före valet var beslutet att de kommande åren bygga 3 500 nya bostäder i västra Knivsta och Alsike. Sammanlagt har Knivsta kommun lovat att bygga 15 000 nya bostäder i utbyte mot att få bland annat fyra tågspår och en station i Alsike.

Nu vill den nya politiska majoriteten i kommunen inte bygga så tätt och högt, utan vill istället bygga hus som är högst 2–3 våningar höga samt villor och radhus utanför centrum.

Frågan är nu om det nya styret kommer att få till ett samarbete efter att de rivit upp den tidigare majoritetens stadsutvecklingsstrategi.

Är det inte låsta positioner nu?

– Nej, vi gruppledare träffas och diskuterar en gång i månaden och jag uppfattar att det finns ett stort intresse från oppositionen att vara med och tillsammans titta på den här typen av frågor som gäller Knivstas framtid, säger Matilda Hübinette.

Fördröjer inte det här byggprocessen jämfört med om den gamla strategin hade varit kvar?

– Jo, om man ser till de stora områdena Lötängen, Alsike Nord eller högre hus nära spåret så är det klart att det hade gått fortare att genomföra de färdiga planerna där. Men vi vill inte bygga så och egentligen upplever vi inte att de andra partierna heller vill bygga så högt och tätt som de råkat bli i vissa fall hittills. Vi tycker inte det rimmar med vår vision för Knivsta som en trädgårdsstad med nära till rekreationsområden. Det är därför vi måste starta om arbetet nu, säger Mimmi Westerlund (KD).

undefined
"Vi planerar nu för en lugnare utbyggnadstakt. Där det blir mer villor och radhus än höghus. De långa handläggningstiderna har berott på att den tidigare majoriteten prioriterat ner allt utom centrala Knivsta, nu kommer hela kommunen ingå i planerna", säger Monika Lövgren (SD). Till höger om henne Matilda Hübinette (KNU) och Mimmi Westerlund (KD).

Fyrspårsavtalet vill samtliga partier i Knivsta behålla eftersom bra pendlingsmöjligheter är mycket viktigt för nästan alla kommunens invånare.

Ni tror inte att staten säger upp avtalet om ni bygger färre bostäder än utlovat?

– Nej, Knivsta tar ett ganska stort ansvar för att bostadsförsörja människor. Nu har vi just byggt 1 400 små lägenheter då måste vi komplettera det med småhus för att få till sunda flyttkedjor.

undefined
"Trivsamhet, trygghet, klassisk arkitektur och bättre skolor och förskolor är något som vi vill jobba för", säger Mimmi Westerlund (KD), till vänster i bild. På bilden även Monika Lövgren (SD) och Matilda Hübinette (KNU).

Och att Knivsta kommun skrivit under på att bygga 15 000 bostäder är ett löfte som inte brådskar enligt de nu styrande partierna. Delvis på grund av att det nu är lågkonjunktur. Men också för att Trafikverket ännu inte bestämt sig för om de två nya spåren kommer gå genom Knivsta eller utanför tätorten.

– Vi har levererat otroligt mycket bostäder redan jämfört med exempelvis Uppsala, så jag tror inte det är någon fara. Vi har inte fått några sådana indikationer från staten. Vi har ju varit Sveriges snabbast växande kommun i flera år, säger Monika Lövgren (SD).

Matilda Hübinette säger så här:

– Vi måste först veta var de nya spåren ska dras. Innan Trafikverket lämnar besked är det omöjligt för oss att planera fler bostäder än de vi planerar nu.

Nya och skrotade bostäder

KNU, KD och SD vill avsluta tre bostadsprojekt som inte svarar mot deras nya inriktning på en trädgårdsstad. Planerna som skrotas är Takteglet, Kilen och Ångsågen i centrala Knivsta

Planerna för före detta industriområdet i Ängby (Lötängen) och Alsike Nord ska omarbetas.

Nya planer är ett handelsområde vid motorvägen (Knivsta Östra entré) och Myrberget, mellan Ar och Alsike. I Myrberget planeras för bland annat 100 radhus och villor. Och i Kölängen kan det bli 12 radhus.

Karta: Knivsta Kommunhus
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!