Knivsta kommun vill ha riskanalys av framtida tågtrafik

”För att öka kapaciteten på Ostkustbanan så måste även de gamla spåren rustas”. Det anser Knivstas politiker och tjänstemän som nu skrivit ett förslag till yttrande om fyrspårets placering.

"Den nuvarande rälsen måste rustas", anser kommunstyrelsens vice ordförande i Knivsta, Mimmi Westerlund (KD) och Thomas Malmer (KD), ordförande i beredningen för infrastruktur.

"Den nuvarande rälsen måste rustas", anser kommunstyrelsens vice ordförande i Knivsta, Mimmi Westerlund (KD) och Thomas Malmer (KD), ordförande i beredningen för infrastruktur.

Foto: Pressbild/Marx Media

Knivsta2024-02-18 12:30

Under måndagen enades politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott om ett förslag till yttrande till Trafikverket. Som väntat vill Knivsta kommun att de två nya spåren ska byggas utmed den befintliga järnvägen – inte utmed E4. 

– Ett läge där persontrafiken riskerar att gå utanför centralorten skulle innebära en försämring för en stor grupp av invånarna som då skulle få en längre och krångligare väg till tåget, säger Mimmi Westerlund (KD), kommunstyrelsens vice ordförande.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (Knivsta.nu) har anmält jäv eftersom hon äger Stationshuset. Därför är det Mimmi Westerlund (KD), på bilden, som håller i ordförandeklubban när kommunens yttrande om fyrspåret ska beslutas.

Var spåren ska placeras är alla nio partier överens om. Men om spåren ska grävas ner eller däckas över genom centrala Knivsta råder det delade meningar om, ändå finns ett stycke med i nuvarande förslaget där det står: "Kommunen vill se att flera olika lösningar som kan bidra till mildrande barriäreffekter utreds i kommande järnvägsplan. Det finns tekniska lösningar som exempelvis tunnel, överdäckning eller nedsänkning av järnvägen som kraftigt minskar de negativa konsekvenserna.."

Trafikverkets ändamål med fyrspårsutbyggnaden är i korthet att det ska kunna gå fler tåg på Ostkustbanan och i bästa fall köra 16 persontåg i timmen (trafikscenario hög) mellan Uppsala och Stockholm. Men det går inte att genomföra utan att befintliga spår rustas mellan Bergsbrunna och länsgränsen. Och att rusta de befintliga spåren ingår inte i projektets budget – något som Knivsta kommun är kritisk till.

– En upprustning av befintliga spår och Knivsta station är inte bara nödvändigt, utan en förutsättning för att möjliggöra trafikscenario hög, säger Mimmi Westerlund.

undefined
Om det ska kunna gå 16 persontåg i timmen mellan Uppsala och Stockholm måste nuvarande spår och Knivsta station rustas. Men några pengar till upprustning av spåren har inte avsatts i Trafikverkets projekt mellan Bergsbrunna och länsgränsen.

Knivsta kommun vill även att Trafikverket gör en riskanalys av hur trafikeringen blir vid Knivsta och Alsike stationer om de nya spåren dras utmed E4 och en upprustning av Knivsta station uteblir.

”Med undermålig teknisk standard på befintliga spår och vid fortsatta översvämningar vid Trunsta Träsk befarar kommunen att trafikledningen regelbundet kommer besluta att leda om all persontrafik utmed E4-dragningen och omöjliggöra stopp i både Knivsta och Alsike”, står det i yttrandet.

undefined
Knivsta station. Dras de nya spåren utmed E4 kommer varken Knivsta station- eller vägkorsningen söder om stationen att byggas om.

Här påpekas också att om spåren dras ute vid E4 så riskerar det att påverka Knivstas attraktivitet som hållplats för den regionala pendeltågstrafiken.

”Med de förutsättningarna finns få möjligheter för kommunen att fortsätta bidra till minskad bostadsbrist och långsiktigt hållbara samhällen”, står det i förslaget till yttrande.

Andra punkter som tas upp är att det blir svårt för näringslivet att skapa fler jobb i verksamhetsområdet Ar om de nya spåren byggs utmed E4 där spåren dessutom kommer att samsas med eventuell breddning av E4, en ny kraftledning och kommunens enda trafikplats vid E4.

undefined
Knivsta kommun efterlyser ett resonemang om Valloxens badplatser i Trafikverkets utredning. ”Badplatserna är mycket populära.. I de fall en sträckning dras utmed E4 undrar kommunen hur bullret vid badplatserna kommer att kunna begränsas?” står det i yttrandet.

När det gäller natur och friluftsliv finns enligt Knivsta kommun risk för buller i naturområdet Kölängen och vid badplatserna kring Valloxen om E4-alternativen väljs. Å andra sidan påverkas naturområdet Trunsta träsk vid en dragning längs befintliga spåren. Kommunens styrande partier ser dock även möjligheter att förbättra passager för djur, natur och människor för att minska barriäreffekterna i höjd med Trunsta träsk.

undefined
Trafikverket föreslår tre alternativ till två nya järnvägsspår genom Knivsta kommun. Alternativ A går längs befintlig järnväg, B och C går väster om E4.

– 26 februari fattas det slutliga beslutet i kommunstyrelsen. Innan dess ska yttrandet även lyftas i beredningen för infrastruktur innan vi ska skicka in det, säger Mimmi Westerlund, som är glad över att alla partier ser ut att kunna enas om ett gemensamt och tydligt svar från kommunen till Trafikverket. 

Karta: sjön Valloxen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!