Tunnel eller inte under Knivsta – meningarna går isär

En tågtunnel under centrala Knivsta eller inte? Knivstas partier har olika åsikter om vad som är bäst.

En tågtunnel eller inte genom Knivsta vållar debatt. Så här såg det ut när järnvägstunneln byggdes i Gamla Uppsala.

En tågtunnel eller inte genom Knivsta vållar debatt. Så här såg det ut när järnvägstunneln byggdes i Gamla Uppsala.

Foto: Jonas Tetzlaff

Knivsta2024-02-19 05:00

De styrande partierna i Knivsta har liksom oppositionspartierna gjort klart att de vill att de två nya spåren placeras utmed nuvarande järnväg.

Men Knivsta.nu och KD vill tillsammans med SD även att rälsen grävs ner eller överdäckas genom tätorten.

– Vi vill att Trafikverket före nästa samråd även ska titta på en överdäckning eller nedgrävning av järnvägen genom centrala Knivsta. Annars kan vi ju inte få fram vad det skulle innebära ekonomiskt och vilka för- och nackdelar som finns, så att vi sedan kan ta ställning till det alternativet, säger Pierre Janson (KNU).

undefined
En tågtunnel eller inte genom Knivsta vållar debatt. Så här såg det ut när järnvägstunneln byggdes i Gamla Uppsala.

De tre partierna anser att nedgrävda eller överdäckade tågspår skulle ta bort järnvägens barriäreffekter och minska buller. Samtidigt skulle central mark frigöras där det går att bygga kontor för att finansiera en del av bygget.

undefined
Pierre Janson (Knivsta.nu) är en av dem som vill att Trafikverket utreder alternativet att gräva ner eller däcka över tågspåren i centrala delarna av Knivsta.

Flera av de övriga partierna har inte formellt tagit ställning till utformningen av de nya spåren än.

– Det finns en risk att hela projektet fördröjs av nya alternativ och att det blir extra kostnader för kommunen i en redan pressad situation. Vi vill inte ta medel från välfärden. Men håller man tidplanen och det inte innebär extra kostnader för Knivsta kommun så är vi absolut öppna för att titta på alternativet, säger Lotta Wiström (L).

undefined
"Håller tidsplanen för utbyggnaden av fyrspår och om en tunnel inte innebär extra kostnader för Knivsta kommun så är vi absolut öppna för att titta på det alternativet", säger Lotta Wiström (L). Även oppositionsrådet Thor Övrelid (M) är öppen för att skicka med alternativet tillTrafikverket, även om han tror det blir för dyrt.

Thor Övrelid (M) tror inte att det är sannolikt att det blir en tunnel.

– Det är dock inget som förhindrar oss från att föra in sådana formuleringar i kommunens svar till Trafikverket, svarar han.

S anser att det bara är placeringen av spåren som ska utredas nu och att man får diskutera utformningen i nästa skede.

– Den utformning som Trafikverket väljer i nästa skede kommer att baseras på miljökonsekvensbeskrivningen. Det är för tidigt att diskutera utformningen nu, säger Harriet Swanberg (S) bland annat.

undefined
Oppositionsgruppledare Harriet Swanberg (S), anser att det är för tidigt att diskutera utformningen av fyrspåret genom Knivsta.

C, V och MP tycker att förslaget är orealistiskt.

– Jag har inget emot att gräva ner spåren, men vem ska betala för det? Pengarna finns inte i Trafikverkets budget. Allt annat än grundutförandet måste kommunen betala. Att lägga en kostnad på flera miljarder på Knivstas skattebetalare är helt uteslutet för oss, säger Boo Östberg (C).

Christer Johansson (V) är inne på samma spår:

– Det är klart att man kan drömma. Men vem ska betala? Vi hade en interpellationsdebatt igår om cykelvägen utmed väg 255 som styret säger att de inte har råd med. Hur ska kommunen då ha råd att betala miljarder för att gräva ner spåren och hur kommer Knivsta se ut under byggtiden i så fall?

Karta: Knivsta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!