Tunnel eller inte under Knivsta – meningarna gĂ„r isĂ€r

En tÄgtunnel under centrala Knivsta eller inte? Knivstas partier har olika Äsikter om vad som Àr bÀst.

En tÄgtunnel eller inte genom Knivsta vÄllar debatt. SÄ hÀr sÄg det ut nÀr jÀrnvÀgstunneln byggdes i Gamla Uppsala.

En tÄgtunnel eller inte genom Knivsta vÄllar debatt. SÄ hÀr sÄg det ut nÀr jÀrnvÀgstunneln byggdes i Gamla Uppsala.

Foto: Jonas Tetzlaff

Knivsta2024-02-19 05:00

De styrande partierna i Knivsta har liksom oppositionspartierna gjort klart att de vill att de tvÄ nya spÄren placeras utmed nuvarande jÀrnvÀg.

Men Knivsta.nu och KD vill tillsammans med SD Àven att rÀlsen grÀvs ner eller överdÀckas genom tÀtorten.

– Vi vill att Trafikverket före nĂ€sta samrĂ„d Ă€ven ska titta pĂ„ en överdĂ€ckning eller nedgrĂ€vning av jĂ€rnvĂ€gen genom centrala Knivsta. Annars kan vi ju inte fĂ„ fram vad det skulle innebĂ€ra ekonomiskt och vilka för- och nackdelar som finns, sĂ„ att vi sedan kan ta stĂ€llning till det alternativet, sĂ€ger Pierre Janson (KNU).

En tÄgtunnel eller inte genom Knivsta vÄllar debatt. SÄ hÀr sÄg det ut nÀr jÀrnvÀgstunneln byggdes i Gamla Uppsala.
En tÄgtunnel eller inte genom Knivsta vÄllar debatt. SÄ hÀr sÄg det ut nÀr jÀrnvÀgstunneln byggdes i Gamla Uppsala.

De tre partierna anser att nedgrÀvda eller överdÀckade tÄgspÄr skulle ta bort jÀrnvÀgens barriÀreffekter och minska buller. Samtidigt skulle central mark frigöras dÀr det gÄr att bygga kontor för att finansiera en del av bygget.

Pierre Janson (Knivsta.nu) Àr en av dem som vill att Trafikverket utreder alternativet att grÀva ner eller dÀcka över tÄgspÄren i centrala delarna av Knivsta.
Pierre Janson (Knivsta.nu) Àr en av dem som vill att Trafikverket utreder alternativet att grÀva ner eller dÀcka över tÄgspÄren i centrala delarna av Knivsta.

Flera av de övriga partierna har inte formellt tagit stÀllning till utformningen av de nya spÄren Àn.

– Det finns en risk att hela projektet fördröjs av nya alternativ och att det blir extra kostnader för kommunen i en redan pressad situation. Vi vill inte ta medel frĂ„n vĂ€lfĂ€rden. Men hĂ„ller man tidplanen och det inte innebĂ€r extra kostnader för Knivsta kommun sĂ„ Ă€r vi absolut öppna för att titta pĂ„ alternativet, sĂ€ger Lotta Wiström (L).

"HĂ„ller tidsplanen för utbyggnaden av fyrspĂ„r och om en tunnel inte innebĂ€r extra kostnader för Knivsta kommun sĂ„ Ă€r vi absolut öppna för att titta pĂ„ det alternativet", sĂ€ger Lotta Wiström (L). Även oppositionsrĂ„det Thor Övrelid (M) Ă€r öppen för att skicka med alternativet tillTrafikverket, Ă€ven om han tror det blir för dyrt.
"HĂ„ller tidsplanen för utbyggnaden av fyrspĂ„r och om en tunnel inte innebĂ€r extra kostnader för Knivsta kommun sĂ„ Ă€r vi absolut öppna för att titta pĂ„ det alternativet", sĂ€ger Lotta Wiström (L). Även oppositionsrĂ„det Thor Övrelid (M) Ă€r öppen för att skicka med alternativet tillTrafikverket, Ă€ven om han tror det blir för dyrt.

Thor Övrelid (M) tror inte att det Ă€r sannolikt att det blir en tunnel.

– Det Ă€r dock inget som förhindrar oss frĂ„n att föra in sĂ„dana formuleringar i kommunens svar till Trafikverket, svarar han.

S anser att det bara Àr placeringen av spÄren som ska utredas nu och att man fÄr diskutera utformningen i nÀsta skede.

– Den utformning som Trafikverket vĂ€ljer i nĂ€sta skede kommer att baseras pĂ„ miljökonsekvensbeskrivningen. Det Ă€r för tidigt att diskutera utformningen nu, sĂ€ger Harriet Swanberg (S) bland annat.

Oppositionsgruppledare Harriet Swanberg (S), anser att det Àr för tidigt att diskutera utformningen av fyrspÄret genom Knivsta.
Oppositionsgruppledare Harriet Swanberg (S), anser att det Àr för tidigt att diskutera utformningen av fyrspÄret genom Knivsta.

C, V och MP tycker att förslaget Àr orealistiskt.

– Jag har inget emot att grĂ€va ner spĂ„ren, men vem ska betala för det? Pengarna finns inte i Trafikverkets budget. Allt annat Ă€n grundutförandet mĂ„ste kommunen betala. Att lĂ€gga en kostnad pĂ„ flera miljarder pĂ„ Knivstas skattebetalare Ă€r helt uteslutet för oss, sĂ€ger Boo Östberg (C).

Christer Johansson (V) Àr inne pÄ samma spÄr:

– Det Ă€r klart att man kan drömma. Men vem ska betala? Vi hade en interpellationsdebatt igĂ„r om cykelvĂ€gen utmed vĂ€g 255 som styret sĂ€ger att de inte har rĂ„d med. Hur ska kommunen dĂ„ ha rĂ„d att betala miljarder för att grĂ€va ner spĂ„ren och hur kommer Knivsta se ut under byggtiden i sĂ„ fall?

Karta: Knivsta station
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!