Båda Trafikverkets huvudförslag – längs nuvarande järnväg eller längs E4 – innebär en omfattande påverkan på Knivsta och invånarna är delade i två läger när det gäller placeringen. Men frågar man kommunfullmäktiges nio partier så är samstämmigheten stor – alla vill att Trafikverket ska välja placeringen utmed nuvarande järnvägen.
– Annars faller förutsättningarna för fyrspårsavtalet, säger Boo Östberg (C).
Han tror att alternativet utmed nuvarande järnväg kommer innebära att tågbolagen väljer att stanna fler persontåg i Knivsta. Ett annat argument är att det går åt mindre mark att bygga intill befintlig banvall än att bereda helt ny mark.
Även Liberalerna vill att Trafikverket väljer alternativet ”Befintlig”.
– Då säkrar vi en upprustning av Knivsta station och upprustning av nuvarande spår. Vi vill inte riskera att färre tåg kommer stanna i Knivsta, säger Lotta Wiström (L).
Socialdemokraterna drar samma slutsats.
– Det är mycket viktigt att befintliga spår och trafikanläggningar rustas. Om något av E4-alternativen väljs och det blir störningar på de gamla spåren finns dessutom risk att trafiken leds förbi Knivsta. Pendlarna i Knivsta blir i så fall helt utan tågtrafik och den stabilitet i trafiken som efterfrågas uppnås inte, säger Harriet Swanberg (S).
Thor Övrelid (M) anser att det viktigaste just nu är att kommunen kan ge ett tydligt svar till Trafikverket. Arbetet med kommunens och partiernas gemensamma yttrande pågår fortfarande. Moderaterna har också tagit ställning för en placering utmed gamla järnvägen.
Vänsterpartiet pekar bland annat på att om det befintliga alternativet väljs så kommer den farliga bomkorsningen söder om Knivsta station att byggas om till en bro eller tunnel.
”Det kommer bli några tuffa år under byggtiden, men slutresultatet ska sedan finnas långt in i framtiden och tjäna många framtida resenärer”, skriver Vänsterpartiet bland annat i ett långt yttrande till Trafikverket för det befintliga alternativet.
Även Miljöpartiet och kommunens styrande partier KD och Knivsta.nu ihop med SD förespråkar det befintliga alternativet, men de tre sistnämnda med tillägget att en del av spåret ska grävas ner eller däckas över.
När fyrspåret faktiskt kommer att byggas återstår dock att se. Under fredagen rapporterade UNT att Trafikverket larmat om att de avsatta pengarna inte räcker till det enorma projektet.