Uppsala växer – vare sig vi vill det eller ej

Vår artikel om spårväg i Uppsala har fått flera skribenter att ta i från tårna, skriver Jenny Lundström och Erik Apel.

Replik2023-08-05 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi skrev att känslorna gått höga om spårvagn och att det blir enklare när man lägger ideologi åt sidan och i stället tittar på det faktiska underlaget och de praktiska konsekvenserna. Och det fick tydligen i gång såväl Jonas Segersam (UNT 19/7), Stefan Hannah (UNT 20/7) som Inger Hallqvist Lindvall (UNT 20/7).

Jonas Segersam (KD) skriver i en arg replik att Uppsala redan är igenkloggat av bilar – därför vill han ha mer bilar. Särskilt inne i city där han vill att flera hundra nya p-platser ska trängas in. Hej och hå. 

Stefan Hannah (UP) skriver att vi inte räknat med inflation, därför är spårvagn dyrare. Jodå vi känner till inflation. Och den gäller även för kostnad av infrastruktur för långbussar (BRT). I underlagen står tydligt att BRT innebär högre utsläpp och buller till lägre kapacitet och mer trängsel. 

Inger Hallqvist Lindvall påstår att dricksvattnet förstörs av spårvagn i Uppsala. Men ingen infrastruktur, oavsett om det är en bussbro eller spårvagnsbro får riskera dricksvattnet och kommer heller inte byggas om så är fallet. Det regleras av lag och domstolar. Miljöpartiet är det parti som fortsatt värnar ekosystemtjänsterna och livskvaliteten som vårt dricksvatten, ren luft, naturområden och biologisk mångfald. 

Gemensamt för alla tre repliker är att man inte vill ta in att Uppsala växer – vare sig man vill det eller inte. Det är vårt jobb som politiker att se till att det sker på ett hållbart och bra sätt. Allt byggande har miljöpåverkan. Det ansvarsfulla är att investera i hållbar infrastruktur och att bygga effektivt så att den totala miljöpåverkan minimeras. 

Att sprida ut bebyggelsen glest är inte effektivt och ökar behovet av ny infrastruktur, ökar miljöpåverkan och utsläpp. Att snåla och investera i kortsiktiga kollektivtrafikslösningar blir både dyrare och sämre i längden när kapaciteten snabbt tar slut. 

Vi behöver inte vara rädda för framtiden – om vi agerar och investerar långsiktigt för den. Ett hållbart transportsystem och en grön stadsutveckling är bra för både staden och regionen och alla vi som bor och verkar här.