Miljöpartiet har under många år drivit på för spårvägslösningar i Uppsala stad. Det ensidiga teknikkampanjandet känns religiöst och romantikstyrt. Det är i vart fall inte styrt utifrån strikta behovsperspektiv eller en ambition om att varje investering ska vara socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart.
Utvecklingspartiet demokraterna tar det politiska ansvaret att balansera dessa hållbarhetsperspektiv på stort allvar. Inte minst i dagens ekonomiska situation är det ansvarslöst att belasta både Uppsala kommuns och Region Uppsalas ekonomier med en tekniklösning som kapacitetsmässigt inte behövs på över 20 år.
Miljöpartiet talar om att se på kollektivtrafiken ”nyktert och praktiskt”. Då ska man förstå att behovet av platser för resande i delar av Uppsala stads södra stadsdelar kommer att explodera de kommande 27 åren.
Det ska rättfärdiga att redan nu framtungt investera i en spårvägslösning som klarar av den mängden resenärer. Det är ekonomiskt ansvarslöst i tider som nu.
En busslinje kräver delvis en enklare linjedragning och kräver inte att alla ledningar under mark måste flyttas några meter. Och halva kalkylerade spårvägsinvesteringen kommer inte staten medfinansiera då staten inte alls kompenserar sitt bidrag för inflation och kraftigt höjda räntekostnader.
En investering idag i en onödig spårvägslösning, som kommunen ska finansiera, kommer att landa på minst 7 miljarder kronor. Med dagens ränteläge innebär det i ytterligare kapitalkostnader årligen på minst 280 miljoner kronor. Till det ska kommunen också bära årliga avskrivningskostnader. En stor del av investeringarna handlar om att lägga om alla ledningar i marken. Det behövs inte med en busslösning.
Miljöpartiet hänvisar också till konsultrapporter om hur resandet i södra Uppsala stad kommer att öka ”rejält”. Inget tyder i nuläget på att det kommer att byggas i närheten så mycket, och fort, som de har räknat på. Moderna bussar kommer att fungera utmärkt i minst 20 år.
MP påstår att ”såväl resandetiderna, utsläppen och bullret är lägre med spårväg än med buss.” Vad jämför de med då? Moderna miljösmarta långa bussar är tysta, eldriften är miljövänligare än fossilbränslen och restiderna på separata körfält är jämförbara.
På en punkt håller vi med miljöpartisterna: ”Det går att forma en framtid värd att längta efter”. I den framtiden gjorde vi inte okloka dyra investeringar idag som gör att både skolan, sjukvården och äldreomsorgen blir lidande.