I en debattartikel (UNT, 3/7) tycker Miljöpartiet att spårvagnar diskuteras för mycket i Uppsala trots att frågan avgjordes efter valet i höstas där S, V och MP fick stöd av Stefan Hanna och UP att fortsätta styra Uppsala – med deras inriktning på miljonprogram och spårvagn.
Men eftersom nu Mohamad Hassan (L) inte ville ge UP något utrymme har Liberalerna gjort upp med vänsterstyret om just spårvagnar och miljonprogram – därav den livliga debatten.
MP är oroliga att Uppsala ska ”klogga igen och förvandlas till en enda lång brummande bilkö”. Där är vi redan.
Efter åtta år med Miljöpartiet kan vi konstatera att köskyltar fått sättas upp på E4. Rondellen Bärbyleden / Österleden byggdes för att räcka till 2020 och med 100 000 nya invånare i kommunen de senaste 40 åren är det bara att konstatera att infrastrukturen inte räcker till.
På Kyrkogårdsgatan och Kungsängsleden ringlar köerna långa och Väderkvarnsgatan gör MP allt för att ”klogga igen”, precis som man gjort med Kungsgatan.
Tack och lov har inte vänsterstyret egen majoritet i gatu- och samhällsmiljönämnden, eller i kommunfullmäktige, och därmed får de backa på de värsta förslagen.
När det gäller parkeringar fick Uppsalas parkeringsbolag i uppdrag när det bildades för 10 år sedan att ordna 600 fler p-platser i city. I stället har 600 platser försvunnit och 200 till försvinner när Österplan ska tas över av ett stickspår (eftersom Centralstationen var för liten redan när den blev klar 2007).
Man ska kunna ta sig in till Uppsala från landsbygden och från kringorterna med både bil och tåg, och självklart ska även busstrafiken byggas ut. Annars dör innerstaden.
Nu har M-KD-L-regeringen äntligen lovat att fyrspårsutbyggnaden mellan Stockholm och Uppsala ska bli av, men det räcker inte.
I stället för mångmiljardinvesteringar i spårvagnar borde både kommunen, regionen och staten åtgärda de akuta brister som finns i Uppsala för att man ska kunna ta sig fram på ett smidigt sätt. Vanliga människor behöver mer än miljöpartistiska luftslott – de behöver få vardagen att fungera.