Tillgången till fotbollsskor speciellt framtagna för kvinnor är bristfällig. Hos Unisport, en av de ledande återförsäljarna av fotbollsskor, så marknadsförs endast en handfull av de drygt 1 600 skorna specifikt för kvinnor. Samtliga av dessa är från Puma och företaget menar att man visst har ett gott utbud för kvinnor.
– En kvinnas fot är genomsnittligt smalare än en mans, framför allt framfoten och mittfoten och en lägre hålfot. Med tanke på de här anatomiska skillnaderna så har vi utvecklat en passform för kvinnor. Den finns tillgänglig för Puma Ultra, Future och King. Skorna ser ut exakt som unisex-skor, men med en bättre passform för kvinnor, säger Stephanie Hedley vid Puma som är Product Line Manager Teamsport.
Puma har i dagsläget två modeller som de säljer som damskor med storlekar ner till 35. En tredje är på väg till sommaren. I UNT:s enkät klagar dock många spelare på att de så kallade unisex-modellerna inte finns i små storlekar.
– Vanligtvis så börjar storlekarna på 39 för unisexskor. Tyvärr kan inte damspelare som har mindre fötter än 39 spela i skor för vuxna utan bara för juniorer, säger Hedley.
Forskaren Katrine Okholm Kryger är inte imponerad av Pumas svar och är skeptisk till vad som ligger bakom de så kallade modellerna för damer.
– Att kvinnor skulle ha smalare fötter är ett förenklat antagande och inte alltid sant. Speciellt om du tar hänsyn till den etniska variationen. Du skulle behöva göra omfattande efterforskningar för att bevisa att en fotbollssko för kvinnor är designad för att passa kvinnor. Det finns dock inga bevis från Puma på att någon forskning ligger till grund för denna påstådda "fotbollssko för damer", säger hon.
UNT har även varit i kontakt med Adidas som i dagsläget inte säljer skor designade för kvinnor.
– Vi har en löpande dialog med våra kvinnliga fotbollspelare på global nivå och feedback från dem är samma som från manliga spelare - att de ställer samma krav på sina fotbollsskor och vill ha samma höga prestanda. Så vårt fokus är för närvarande att producera fotbollsskor efter behoven hos alla spelare, att ha tester av våra skor som omfattar alla idrottare oavsett vad de identifierar sig som och för att tillgodose alla nivåer av fotboll, säger Henrik Hallberg, senior brand communications och pr manager vid Adidas Nordics.