LÄS MER: P-plats höjer hyran med 1000 kronor
LÄS MER: Blandade känslor för p-avgift
LÄS MER: Parkeringar kan bli 50 parker
LÄS MER: Parkeringspris ska styra trafik
LÄS MER: Parkering känslig fråga för handeln
– Det handlar om mobilitet, hur man klarar sig utan egen bil, säger Cord Siegel, arkitekten bakom projektet.
Huset, som kallas Cykelkungen, ska byggas i Östra Salabacke, strax norr om den nya cykeltunneln under Fyrislundsgatan. Totalt omfattar projektet 70 lägenheter i två huskroppar. Den exakta utformningen är inte klar än. Men tanken är att det ska finnas olika lösningar som minskar behovet av egen bil. Ett exempel är leveransboxar vid lägenheterna, lastcykelpool och gruppmedlemskap i bilpool. I bottenvåningen ska det finnas en cykelbutik, som får rabatt på butikshyran de första åren.
I Malmö, där ett liknande projekt med namnet Ohboy nyligen blev inflyttningsklart, har man byggt huset helt utan parkeringsplatser för bil. Här finns flera lösningar som ska underlätta för boende som förlitar sig på cykel som transportmedel: bredare dörrar och hissar så att man kan köra lastcyklar ända in i lägenheterna och lasta av direkt vid kylskåpet, utrustning för enklare cykelreparationer, lånecykel vid stationen för besökande, bokningsbara elcyklar och medlemskap i bilpool inkluderat i hyran.
I Uppsala måste man i cykelhuset också bygga ett parkeringsgarage, men det är inte klart exakt hur många. Men att bygga ett bostadshus helt utan parkeringsplatser som i Malmö godkänns inte. I det här fallet fanns dessutom den gamla parkeringsnormen med som ett villkor vid markanvisningstävlingen.
– Om du orsakar ett behov att parkera ska du ordna det. Och det ska lösas inom fastigheten, säger Erik Pelling (S), kommunalråd med ansvar för byggfrågor.
Han säger att det inte är uteslutet att kommunen kan tillåta ett ännu lägre parkeringstal, men att man än så länge vill pröva sig fram när det kommer nya innovativa lösningar.
Cord Siegel säger att man nu kommer att vara tvungen att bygga ett garage med ett antal parkeringsplatser, trots att han räknar med att de boende inte kommer att ha något parkeringsbehov.
– Det är också en finansiell kostnad. Det handlar om flera tusen kronor i månaden för varje lägenhet. Men jag utgår från att det finns en marknad så att det går att hyra ut parkeringsplatserna till ett marknadsmässigt pris när kommunen nu hävdar att det finns ett behov. Men förhoppningsvis kan man bygga om garaget till musikstudio någon gång i framtiden, säger han.