Behövde vänta två timmar på färdtjänst

Det är inte bara skolskjutsen som strular utan flera vittnar om att färdtjänsten dras med samma problem. En familj har själva behövt skjutsa sin dotter flera mil då färdtjänsten varit sen. Kommunen säger nu att det kan dröja en månad innan problemet är löst.

Joakim Palmetorp är synskadad och har inte fått sin färdtjänst den senaste veckan.

Joakim Palmetorp är synskadad och har inte fått sin färdtjänst den senaste veckan.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala2019-08-26 12:30

Uppsala kommun har problem med sina skolskjutsar. Enligt kommunen beror det på att man för nästan ett år sedan upphandlade ett nytt kontrakt för färdtjänst och skolskjuts för drygt en halv miljard kronor.

Joakim Palmetorp som levt med en synskada sedan födseln åker i snitt mellan två och fyra färdtjänstresor om dagen mellan jobbet och hemmet. Men den senaste veckan har färdtjänsten inte fungerat som planerat.

– Jag behöver färdtjänst när jag ska ta mig någonstans. Det fungerar inte att jag ska behöva vänta i drygt en och en halv timme varje gång jag ska resa, säger han.

Agneta Hedlund Bykvists dotter åker med färdtjänst fyra mil tur och retur mellan hemmet och daglig verksamheten. Men hela veckan har varit strulig för familjen. Färdtjänsten har varit 30–45 minuter sen.

– Min dotter har åkt med färdtjänst i 30 års tid och det här har aldrig hänt förut. Den här veckan har vi själva behövt åka och hämta Anna för att det inte funnits någon färdtjänsttaxi att tillgå, säger Agneta Hedlund Bykvist.

Kristina Stavlind, enhetschef på Trafikcentralen vid Uppsala kommun, beklagar situationen.

– Det har varit som mest problem i början av veckan men nu börjar det ordna upp sig, förklarade hon i slutet av förra veckan.

Som mest bemannar drygt 100 fordon både färdtjänst och skolskjuts under de mest intensiva tiderna - morgonar och eftermiddagar.

– I nuläget saknas det runt sju fordon under topparna. Det är bolag som inte levererar enligt upphandling och även bolag samt förare som inte förstått sina uppdrag. Resursmässigt har vi inte fått det vi förväntade oss i upphandlingen, förklarar Kristina Stavlind och uppger att det kan dröja en månad innan allt fungerar som det ska.

En anställd på Trafikcentralen säger till UNT att det är två taxibolag som inte kunnat leverera körningar enligt avtalet.

– Våra chefer fick veta detta förra fredagen och jag har suttit i två dagar och ringt till andra taxibolag och bönat och bett för att de ska ta över körningarna, säger den anställde, som vill vara anonym.

Enligt uppgift har både Uppsala taxi och Taxikurir hjälpt till.

– Det är många oskyldiga som drabbas, men vi kan inte trolla. Det skär i hjärtat och vi tvingas säga nej till många spontankunder som vill ha färdtjänst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!