Boende i Norby har klagat på den ökade trafiken genom Norby. Den senaste mätningen av trafiken på Tallbacksvägen från 2019 visade att det passerade 2 600 bilar per vardagsdygn. Uppskattningar utifrån data från gps-navigatorer indikerar att trafiken ökat drygt 40 procent sedan dess, vilket skulle innebära 3 600 bilar per dag.
I vintras beslutade politikerna att stoppa genomfartstrafiken. Enligt det ursprungliga förslaget skulle villaområdet delas in i två zoner med utfart antingen mot Norbyvägen eller mot Vårdsätravägen. Förslaget har väckt starka känslor, både för och emot. Men nu stoppas det förmodligen.
Det är bland annat synpunkter från blåljusaktörerna: polis, brandkår och ambulans, som sätter stopp för planerna på trafikhinder på Tallbacksvägen och Champinjonvägen.
– Det är starka och tydliga svar från blåljusmyndigheterna och Uppsala Vatten, säger Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Framför allt är det två saker som man behövt lösa: framkomligheten för utryckningsfordon samt sophämtning, där Uppsala Vatten inte vill att lastbilarna ska tvingas backa på återvändsgator utan vändplats. Från blåljusaktörernas sida vill man ha en alternativ väg mellan Vårdsätravägen och Norbyvägen om det av någon anledning skulle vara stopp på en av vägarna. De vill heller inte ha något som förlänger utryckningen till några av villorna i området.
Är det inte ett argument för att ta bort även de hinder som i dag finns i området. Där går rakaste vägarna mellan Norbyvägen och Vårdsätravägen?
– Det är inget som har varit uppe till diskussion. Och bland de synpunkter jag har fått så är det många som säger att "för guds skull, ta inte bort de gamla hindren", säger Rafael Waters.
Ett alternativt förslag har tagits fram av förvaltningen. Det innebär en omväg på 250 meter jämfört med i dag, vilket skulle göra det mindre attraktivt att använda villagatorna som genomfartsled. Men inte heller det ser ut att vinna politikernas gillande.
Rafael Waters säger att beskedet han fått är att även detta fått nobben av blåljusmyndigheterna. Men varken Uppsala Vatten eller blåljusaktörerna har tagit ställning till det ändrade förslaget.
Sofia Majtorp är brandingenjör och den som skrivit under yttrandet från brandförsvaret.
– Remissvaret vi har skrivit är utifrån det ursprungliga förslaget, där det var helt avstängt mellan två olika zoner. Jag kan inte svara på hur vi skulle ställa oss till det andra alternativet, säger hon.
Tidigare diskuterades även lösningar med rörliga trafikhinder, som kan öppnas när utryckningsfordon ska passera. Men det har inte utretts närmare eftersom det har uppfattats som för dyrt.
Rafael Waters säger att nämnden förmodligen inte kommer att fatta något skarpt beslut under torsdagens möte. Han lutar dock åt en lösning där genomfartstrafiken förbjuds, men utan hindrande avstängningar.
– På Rosendalsvägen har trafiken ändå minskat från 1 300 till 300 fordon per dag. Det är en väsentlig skillnad, säger Rafael Waters.
Eftersom det är blåljusaktörerna som inte vill ha avstängningar, kan ni inte kräva av polisen att de kontrollerar efterlevnaden av förbudet bättre?
– Det är absolut rimligt att ha en diskussion med blåljusen kring en sådan sak. Men jag vet inte hur prioriteringen ser ut från deras håll, säger Rafael Waters.