Politikerna har nu beslutat att det ska bli stopp för smitvägarna genom villakvarteren i Norby. När UNT besöker området passerar en strid ström av bilar på Tallbacksvägen i närheten av infarten från Vårdsätravägen. Att det är en fråga som engagerar de boende är tydligt.
– Fantastiskt! Det här var det bästa jag har hört på ett år, säger Jenny Nilsson, en av de boende på Tallbacksvägen i Norby när hon får höra om beslutet i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Hon berättar att trafiken på gatan har ökat och att det är många som kör snabbare än tillåtna 30 kilometer per timme.
– Det är generationsskifte i området och många barnfamiljer som flyttar in. Här är det skolväg och en välbesökt lekpark. Ändå finns det inga övergångsställen, säger Jenny Nilsson.
Lite längre bort bor Lars Blanksvärd, som också han är positiv till den kommande avstängningen.
– Det har blivit jättemycket trafik, särskilt morgnar och eftermiddagar. Det är bra med fartguppen i alla fall. Det har fått ner hastigheterna, säger han.
Exakt när hindren som stoppar den genomgående biltrafiken kan sättas upp är dock inte klart än.
– Förvaltningen ska återkomma med förslag på hur hindren ska utformas, säger Rickard Malmström (MP), avgående ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Redan tidigare finns det barriärer som stoppar genomfart på till exempel Slåttervägen och Fältvägen i Norby. Nu är tanken att hela området ska delas in i zoner så att det bara ska gå att köra ut antingen på Vårdsätravägen eller på Norbyvägen, beroende på vilken del av området man kommer från eller ska köra till.
– I och med att polisen har begränsade resurser att genomföra tillsyn ser jag att vi behöver mer och mer fysiska hinder för att uppnå målen om att ha en trivsam trafikmiljö, säger Rickard Malmström.
När beslutet fattades om att förbjuda biltrafik på Rosendalsvägen längs med Stadsskogen sattes tio farthinder upp på de gator där det var möjligt att köra mellan Norbyvägen och Vårdsätravägen. Trafiken har ändå ökat på både Champinjonvägen och Tallbacksvägen efter förändringen när en del av den tidigare genomfartstrafiken på Rosendalsvägen i stället valt dessa vägar.
Varför stoppade ni inte genomfarten med en gång?
– Det var en ambition att lösa det på det sättet med farthinder. Sen finns det också olika åsikter om saken, säger Rickard Malmström.