Nu ska smitvÀgen genom Norby stÀngas av

Efter att RosendalsvÀgen stÀngdes av för biltrafik har problemen med genomfartstrafik pÄ villagatorna i Norby ökat. Nu ska det sÀttas upp fysiska hinder pÄ smitvÀgarna.

Jenny Nilsson glÀds Ät att genomfartstrafiken pÄ gatan dÀr hon bor ska bort. "Det hÀr var den bÀsta nyheten jag har hört pÄ ett Är", sÀger hon.

Jenny Nilsson glÀds Ät att genomfartstrafiken pÄ gatan dÀr hon bor ska bort. "Det hÀr var den bÀsta nyheten jag har hört pÄ ett Är", sÀger hon.

Foto: Anna Bredberg

Uppsala2023-01-03 05:00

Politikerna har nu beslutat att det ska bli stopp för smitvÀgarna genom villakvarteren i Norby. NÀr UNT besöker omrÄdet passerar en strid ström av bilar pÄ TallbacksvÀgen i nÀrheten av infarten frÄn VÄrdsÀtravÀgen. Att det Àr en frÄga som engagerar de boende Àr tydligt.

– Fantastiskt! Det hĂ€r var det bĂ€sta jag har hört pĂ„ ett Ă„r, sĂ€ger Jenny Nilsson, en av de boende pĂ„ TallbacksvĂ€gen i Norby nĂ€r hon fĂ„r höra om beslutet i gatu- och samhĂ€llsmiljönĂ€mnden.

Jenny Nilsson glÀds Ät att genomfartstrafiken pÄ gatan dÀr hon bor ska bort. "Det hÀr var den bÀsta nyheten jag har hört pÄ ett Är", sÀger hon.
Jenny Nilsson glÀds Ät att genomfartstrafiken pÄ gatan dÀr hon bor ska bort. "Det hÀr var den bÀsta nyheten jag har hört pÄ ett Är", sÀger hon.

Hon berÀttar att trafiken pÄ gatan har ökat och att det Àr mÄnga som kör snabbare Àn tillÄtna 30 kilometer per timme.

– Det Ă€r generationsskifte i omrĂ„det och mĂ„nga barnfamiljer som flyttar in. HĂ€r Ă€r det skolvĂ€g och en vĂ€lbesökt lekpark. ÄndĂ„ finns det inga övergĂ„ngsstĂ€llen, sĂ€ger Jenny Nilsson.

Lite lÀngre bort bor Lars BlanksvÀrd, som ocksÄ han Àr positiv till den kommande avstÀngningen.

– Det har blivit jĂ€ttemycket trafik, sĂ€rskilt morgnar och eftermiddagar. Det Ă€r bra med fartguppen i alla fall. Det har fĂ„tt ner hastigheterna, sĂ€ger han.

Lars BlanksvÀrd sÀger att trafiken genom omrÄdet ökat kraftigt, sÀrskilt pÄ morgnar och eftermiddagar.
Lars BlanksvÀrd sÀger att trafiken genom omrÄdet ökat kraftigt, sÀrskilt pÄ morgnar och eftermiddagar.

Exakt nÀr hindren som stoppar den genomgÄende biltrafiken kan sÀttas upp Àr dock inte klart Àn.

– Förvaltningen ska Ă„terkomma med förslag pĂ„ hur hindren ska utformas, sĂ€ger Rickard Malmström (MP), avgĂ„ende ordförande i gatu- och samhĂ€llsmiljönĂ€mnden.

Redan tidigare finns det barriÀrer som stoppar genomfart pÄ till exempel SlÄttervÀgen och FÀltvÀgen i Norby. Nu Àr tanken att hela omrÄdet ska delas in i zoner sÄ att det bara ska gÄ att köra ut antingen pÄ VÄrdsÀtravÀgen eller pÄ NorbyvÀgen, beroende pÄ vilken del av omrÄdet man kommer frÄn eller ska köra till.

– I och med att polisen har begrĂ€nsade resurser att genomföra tillsyn ser jag att vi behöver mer och mer fysiska hinder för att uppnĂ„ mĂ„len om att ha en trivsam trafikmiljö, sĂ€ger Rickard Malmström.

Tio farthinder sattes upp pÄ gatorna som berörs av den ökade genomfartstrafiken. Totalkostnaden var 350 000 kronor.
Tio farthinder sattes upp pÄ gatorna som berörs av den ökade genomfartstrafiken. Totalkostnaden var 350 000 kronor.

NÀr beslutet fattades om att förbjuda biltrafik pÄ RosendalsvÀgen lÀngs med Stadsskogen sattes tio farthinder upp pÄ de gator dÀr det var möjligt att köra mellan NorbyvÀgen och VÄrdsÀtravÀgen. Trafiken har ÀndÄ ökat pÄ bÄde ChampinjonvÀgen och TallbacksvÀgen efter förÀndringen nÀr en del av den tidigare genomfartstrafiken pÄ RosendalsvÀgen i stÀllet valt dessa vÀgar.

Varför stoppade ni inte genomfarten med en gÄng?

– Det var en ambition att lösa det pĂ„ det sĂ€ttet med farthinder. Sen finns det ocksĂ„ olika Ă„sikter om saken, sĂ€ger Rickard Malmström.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!