Under en vecka i slutet av maj mättes trafiken på den avstängda vägen. 2 248 fordon passerade under mätperioden, vilket ger ett snitt på 321 om dagen under en sjudagarsvecka.
– Det är verkligen illa att människor inte bryr sig om trafikreglerna. Frågan de borde ställa sig är om det i dagens läge är relevant att polisen ska lägga resurser på att kontrollera deras vanor att köra där motorfordonstrafik är förbjuden, säger Rickard Malmström (MP), kommunalråd.
Enligt skyltningen är vägen avstängd för biltrafik, med undantag för utryckningsfordon. En möjlig lösning skulle vara att sätta ett så kallat spårviddshinder som gör att brandbilar men inte personbilar kan passera. Det har dock avvisats av blåljusaktörerna som vill kunna använda vägen även med polisbilar och räddningstjänstens ledningsfordon.
Kan ni inte ställa krav på polisen att de har ett ansvar att kontrollera efterlevnaden eftersom det är de som motsätter sig fysiska hinder på vägen?
– Det är inte kommunens uppgift att sköta efterlevnaden av trafikreglerna.
Hur stort problem är det att bilarna kör där?
– Människor som bor där får försämrad luftkvalitet och en otryggare trafikmiljö. Man ska komma ihåg att det är mångdubbelt fler som dör av dålig luft än av trafikolyckor varje år, säger Rickard Malmström.
Efter att förbudet infördes har också trafiken på Tallbacksvägen och Champinjonvägen ökat. Här finns planer för att stoppa genomfartstrafiken även på de gatorna.