UNT har tidigare berättat hur UL:s biljettkontrollanter varit snara att utfärda straffavgifter till resenärer som aktiverat sin biljett för sent. Men Vigge Ulfsson upptäckte att det inte räcker med att ha en giltig biljett när man kliver på tåget för att slippa tilläggsavgift.
När kontrollanten kom fram till honom befanns sig tåget i mobilskuggan vid Arlanda, vilket gjorde att Vigge inte kunde visa upp sitt mecenatkort som visar att han har rätt till studentrabatt.
– När jag tog upp mecenatkortet i mobilen var det helt svart. Jag blev lite stressad eftersom jag vet att jag har studentkort med SL-logga som man ska ha, säger Vigge Ulfsson.
Eftersom kontrollanterna konstaterade att han inte kunde visa något giltigt studentkort så utfärdade de en tilläggsavgift på 1 500 kronor. När tåget efter några minuter lämnat området med mobilskugga dök kortet med SL-loggan upp i mobilen som det skulle.
– Då gick jag fram till kontrollanterna och visade upp mitt kort. Men de sa att de inte kunde ta tillbaka en redan utfärdad avgift och att jag i stället skulle överklaga till regionen, säger Vigge Ulfsson.
Men trots att Vigge kunde visa sitt giltiga studentkort efter bara några minuter står kontrollavgiften fast. "När tilläggsavgiften har utfärdats och biljettkontrollen har avslutats anses allt som uppvisas därefter som ogiltigt", skriver medarbetaren på avdelningen för UL biljettkontroll som svar till Vigge Ulfsson.
Han tycker själv att de tekniska problem som hindrade honom från att visa sitt studentkort ligger inom ramen för det som i lagen benämns "ursäktligt".
Mats Fredriksson, avdelningschef på Mecenat, säger att studentbehörigheten på kortet uppdateras automatiskt vid varje terminsstart, och att man normalt inte behöver ha mobiluppkoppling för att visa sitt mecenatkort. Men kortet kan behöva laddas ner på nytt ibland.
– Om man inte har varit inne i appen under en period så kan man behöva ladda om kortet. Men det är väldigt sällan som den här typen av problem inträffar, säger han.
Katarina Pollack, enhetschef på Region Uppsala, säger dock att reglerna har tillämpats korrekt.
– Jag har inte sett ärendet, men som du beskriver det så har personen inte kunnat uppvisa ett giltigt studentkort i samband med biljettkontroll. Och då är det kontrollanternas uppgift att skriva ut en tilläggsavgift, säger hon.
Men i det här fallet är det ju uppenbart att han hade både ett giltigt studentkort och en giltig biljett. Borde inte ni stryka tilläggsavgiften då?
– Vi har det tydligt i våra villkor att det inte är godkänt att visa det i efterhand. Det måste vara i samband med kontrolltillfället. Och i villkoren står det att vi inte tar hänsyn till det vi inte kan styra. Mobiluppkopplingen kan ju inte vi på UL kontrollera, säger Katarina Pollack.
Men är inte syftet att stävja fusk – om det är uppenbart att personen inte fuskat, varför ska det då utfärdas en kontrollavgift?
– Handläggarna bedömer det här utifrån det regelverk som UL har. Och vi måste ju hantera alla fall likadant. Är det så att vi ska ändra tillämpningen så är det något politikerna måste besluta om, säger Katarina Pollack.
Efter de tidigare incidenterna med nitiska biljettkontroller har politikerna väckt frågan om att UL-kontrollanterna ska ha ett mer "moderniserat arbetssätt". Enligt Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, väntas ärendet komma upp för beslut vid mötet i slutet av oktober.