Luttrade tågresenärer som har varit med om inställda tåg med kort varsel och krångliga rutiner för att få ersättning för biljettutlägg ser ofta till att vänta med att aktivera sin biljett tills tåget rullar, för att vara säker på att resan verkligen blir av. Men det kan bli dyrt, fick Bertil Tensing erfara när han drabbades av en kontrollavgift på 1 500 kronor.
– Jag har alltid gjort så här och aktiverat biljetten när tåget rör på sig och hade ingen aning om att det är fel. Om tåget inte skulle gå, vilket det inte gör alla gånger, så har jag biljetten kvar. Men jag är en ärlig person som gör rätt för mig, jag har inga p-böter eller fortkörningsböter eller någonting, säger Bertil Tensing.
Kontrasten mot hur regelverket för felparkerare tillämpas är stor, vilket UNT berättat om tidigare. Bertil Tensing upplevde också situationen som hotfull, liksom en kvinna UNT rapporterat om.
– Jag känner mig hotad och förolämpad. De är fem stycken som ställer sig runt omkring mig. En av dem hånler och tycker att det här är jättekul. Men är det rimligt att man ska få böter när man försöker göra rätt för sig? säger han.
Detta blev för Bertil Tensing en dyrköpt lärdom. Men det upplevda hotet gör att han ändrar sina resvanor.
– Det är en sak på dagtid när det är mycket folk. Men jag kommer aldrig att sätta mig på tåget på kvällstid. Då tar jag bilen i stället, säger han.
En liknande situation hamnade Olof Fornstedt i när han tillsammans med sin flickvän skulle åka med UL/SL-pendeln till Stockholm. De kom springande till tåget strax före avgång och Olof hjälpte först sin flickvän, som var ovan med det nya biljettsystemet, med hennes biljettköp innan han löste sin egen biljett. När kontrollanterna steg på i Knivsta konstaterade de att flickvännens biljett var giltig. Däremot konstaterade de att Olofs biljett aktiverats en minut för sent i förhållande till tågets avgång.
– Jag blev lite chockad. Jag har alltid gjort så och har inte funderat på om det spelar någon roll om tåget börjat rulla eller inte när jag köper biljett. Jag kan förstå att man kan få en avgift om man köper sin biljett när man ser kontrollanterna. Men när det syns tydligt att man ämnat betala för sin resa känns det jättekonstigt säger han.
Marina Jacobsson råkade även hon ut för att betala tilläggsavgift på tåget från Skutskär till Uppsala. Hennes mobil hade laddat ur. På perrongen mötte hon kontrollanterna, förklarade läget för dem och sa att hon skulle ladda mobilen i uttaget i tåget och sedan köpa biljett.
– De kollade på mig, men svarade inte. Men sen, när de gick runt för att kontrollera sa de att jag skulle ha köpt biljetten innan jag gick på tåget. Varför kunde de inte säga det när jag frågade dem innan jag klev på? frågar hon.
Katarina Pollack, enhetschef vid Region Uppsala, säger att reglerna är tydliga.
– Biljetten ska vara köpt innan man kliver ombord. Och kontrollanternas uppdrag är att kontrollera att köpvillkoren följs, säger hon.
Har du någon förståelse för att man vill vänta med att köpa biljetten om man är osäker på att bussen eller tåget verkligen kommer?
– Vi har vår app där man kan se var bussen är på kartan. Som resenär är man skyldig att planera sitt köp så att man har biljett när man stiger ombord. Om man ändå gör ett köp och bussen eller tåget inte kommer så har vi vår förseningsersättning. Kommer man sent så att man inte hinner köpa biljett får man vänta till nästa avgång, säger Katarina Pollack.
Straffavgiften är mycket högre och tillämpningen striktare än för den som parkerat fel. Hur kommer det sig?
– Vi följer den lag som finns och vi måste göra lika överallt för alla. Vi kan inte godtyckligt säga ja eller nej. SL:s avgift är 1 850 kronor som jämförelse. P-böternas storlek är det kommunen som ansvarar för, säger Katarina Pollack.
På UL/SL-pendeln tar SL:s biljettkontrollanter över söder om Arlanda. Även om regelverket är detsamma inom SL:s område, och avgiften högre, är risken att åka på avgift obefintlig för den som varit sen att aktivera biljetten när tåget passerar Arlanda.
– Man ska ha en giltig biljett under hela resan. Men det är inte sannolikt att man får kontrollavgift om man köpt biljetten någon minut för sent. Det som kontrollanten vill se, och främst kontrollerar, är att biljetten inte aktiveras i samband med kontrolltillfället, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.