Politiker vill stoppa hotfulla biljettkontroller

De nitiska biljettkontrollerna i UL-trafiken blir nu ett fall för politikerna. I ett initiativ från KD kräver man "en modernare biljettkontroll".

Flera personer som köpt biljetten till pendeltåget efter att tåget börjat rulla har tvingats betala tilläggsavgift på 1500 kronor.

Flera personer som köpt biljetten till pendeltåget efter att tåget börjat rulla har tvingats betala tilläggsavgift på 1500 kronor.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2024-05-27 11:30

Nyheten i korthet

  • Politiker från Kristdemokraterna (KD) kräver en "modernare biljettkontroll" i UL-trafiken, efter att hårda biljettkontroller uppmärksammats i media.
  • Frida Björk (KD), ledamot i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, menar att nuvarande biljettkontroller kan upplevas som "hotfulla och oproportionerliga" och vill förändra kontrollanternas arbetssätt.
  • Jenny Lundström (MP), ordförande i nämnden, håller med om att biljettkontrollerna har blivit ett problem och säger att det måste komma mer sunt förnuft i bedömningarna.

UNT har i några artiklar uppmärksammat flera fall av hårda biljettkontroller i UL-trafiken. En kvinna hölls kvar i timmar på stationen i Knivsta. Flera resenärer har också tvingats betala höga tilläggsavgifter när biljettkontrollanterna senare uppmärksammat att resenären köpt biljetten när tåget börjat rulla ut från stationen.

Frida Björk (KD), ledamot i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, anser att det behövs en förändrad attityd hos kontrollanterna.

– Kundbemötandet är otroligt viktigt. Om vi ska minska klimatpåverkan och trängsel i trafiken måste fler vilja åka kollektivt. Och då ska vi inte skrämma bort folk med orimliga bemötanden, säger hon.

undefined
Frida Björk (KD) lyfter biljettkontrollanternas arbete i ett initiativ till den ansvariga nämnden i Region Uppsala.

I ett förslag till nämnden kräver hon nu att biljettkontrollanterna ska ha ett mer moderniserat arbetssätt och att informationen till resenärerna om bland annat reglerna för studentrabatt måste bli tydligare. Den nuvarande tillämpningen av biljettkontrollen kan upplevas som "hotfull och oproportionerlig", skriver hon bland annat i sin inlaga.

– Jag tycker att syftet med kontrollerna ska vara både att beivra fusk och att hjälpa människor att göra rätt. Det finns flera exempel när resenärer har köpt biljett och vill göra rätt, men ändå fått en avgift på 1 500 kronor. De känner sig både missförstådda och kränkta. Men vårt mål är att kollektivtrafiken ska kännas säker på alla sätt. Vi vill att folk ska återkomma, säger Frida Björk.

undefined
Instruktionerna till kontrollanterna i UL-trafiken behöver ses över enligt politikerna.

Hon menar därför att regionens instruktion till kontrollanterna måste förändras.

Vad säger du om nivån på avgiften? Det kostar 600 kronor att låta bli att betala p-avgiften. Varför ska det vara mer än dubbelt så dyrt att inte betala UL-biljett?

– Jag vet inte varför avgiften är så högt satt, men det är absolut värt att fundera på, säger hon.

undefined
Jenny Lundström (MP) håller med om att kontrollanternas arbetssätt behöver ses över.

Jenny Lundström (MP), ordförande i nämnden, håller med Frida Björk att biljettkontrollerna har blivit ett problem.

– Jag delar den upprördhet som väcks i frågan. Jag har lyft den här frågan till förvaltningen flera gånger. Vi kommer att se över de här frågorna och det måste komma mer sunt förnuft i bedömningarna, säger hon.

Vad innebär sunt förnuft för dig?

– Har man sprungit till tåget och köpt sin biljett strax efter avgången så har man inte försökt lura systemet. Det är inte dem som kontrollanterna ska ge tilläggsavgift. Det är folk som tjuvåker kontrollen ska riktas mot, säger Jenny Lundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!