Svåra vägval för trafiken i Bergsbrunna

Trafiklösningarna är en av de delarna som väntas skapa mest debatt när Bergsbrunna ska byggas ut. Klimatmålen kräver minskad biltrafik.

Johanna Wiklander, projektledare, säger att bilen inte kan vara ett självklart val i Uppsalas nya bostadsområden.

Johanna Wiklander, projektledare, säger att bilen inte kan vara ett självklart val i Uppsalas nya bostadsområden.

Foto: Uppsala kommun

Uppsala2020-02-18 07:00

– Den människa som tycker det är viktigt att parkera bilen utanför dörren kanske ska tänka ett varv till innan man köper lägenhet i det här området, säger Johanna Wiklander, projektledare för planen för sydöstra staden.

Den nya stadsdelen vid Bergsbrunna kräver innovativa trafiklösningar. Även om gatuutrymmet mellan husen är väl tilltagna, och i samtliga fall öppna för biltrafik, kommer gatorna inte att vara till enbart för trafik. För att nå miljömålen måste man redan från början planera stadsdelen för ett minskat bilberoende.

Johanna Wiklander säger att gatorna också får en ny, social funktion jämfört med gamla områden.

– Gatorna är inte bara en yta som man förflyttar sig på. Vi kan kalla det reclaim the street, att gatorna även blir en vistelseplats i de lägen där man räknar med lite biltrafik, säger Johanna Wiklander.

Det handlar om att tänka nytt på flera olika sätt och ge plats åt grönska och bänkar. Kanske till och med en mindre lekplats på ytan mellan husen, vilket innebär att bilarna får maka på sig. Parkering hänvisas till parkeringshus, även för till exempel personal vid de skolor som ska byggas.

Det uttalade syftet är att minska biltrafken. Genom att det blir omständligare att åka bil kommer fler att välja andra transportsätt, är tanken.

Kommer det att fungera, många är vana att ha bilen lättillgänglig?

– Det här är beteendeförändringar som kommer att krävas av oss alla för att vi ska nå klimatmålen, säger Johanna Wiklander.

Även om elektrifieringen av bilflottan går snabbt räcker det inte för att nå målen om minskat klimatavtryck, enligt analyser från bland annat Energimyndigheten och Klimatpolitiska rådet.

Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på Trivector, har i en vetenskaplig artikel, brutit ner klimatmålen på individnivå. Slutsatsen är att var och en, behöver minska sin bilkörning med 32 procent fram till 2050, jämfört med nivån 2010, för att klimatmålen ska nås. Detta gäller även med de mest optimistiska prognoserna för elbilsförsäljningen och om man också tar hänsyn till befolkningsprognosen.

– Det kan låta mycket. Men om man tittar på olika grupper ser man att kvinnor redan i dag har en hållbar användning av bilen. Det räcker med att männen kör bil som kvinnor för att nå klimatmålen, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

Det här innebär också, menar hon, att man redan i planeringen måste utgå från att målet är att minska trafiken. Riksrevisionen har kritiserat bland annat Trafikverket för att prognoserna som ligger till grund för investeringar bygger på ökad trafik.

När infrastrukturen byggs ut för att möta den väntade trafikökningen genererar det också mer trafik, vilket bidrar till att prognoserna blir självuppfyllande. Detta gäller även på kommunal nivå.

I Bergsbrunna handlar det konkret om att göra det enklare att leva utan än med bil. Johanna Wiklander säger att man får tänka nytt på många områden.

– Det handlar till exempel om en avvägning av avståndet till bilen och avståndet till kollektivtrafiken och hur man löser varulogistiken. Det handlar både om maten vi handlar och det vi beställer hem från nätet som måste levereras på nya sätt, säger hon.

Trafikfrågorna är dock kontroversiella och kommer förmodligen att skapa debatt under samrådet. M och KD vill att planen kompletteras med en ringled, trots att det skulle innebära att trafiken ökar.

Vägtrafiken måste minska

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Av dessa utsläpp står vägtrafiken för mer än 90 procent.

I en rapport slog Klimatpolitiska rådet 2019 fast att man för att nå klimatmålen måste bygga ett transporteffektivare samhälle, och att persontransporterna i mycket högre utsträckning måste ske med cykel, gång och kollektivtrafik. Samtidigt behöver elektrifieringen accelerera och subventioner till bilkörning och parkering avskaffas.

Karta: Bergsbrunna
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!