Från 2025 och framåt kommer Bergsbrunna att vara ett av de stora nybyggnadsområdena i Uppsala. Den nya stationen Uppsala södra, där tågen kan börja stanna omkring 2030 om allt går som planerat, kommer att vara en knutpunkt i området dit också den planerade spårvägen ska gå.
Fullt utbyggt ska hela området vara år 2050. Då finns här 21 500 nya bostäder. Det innebär att det ska byggas 800 bostäder om året i området som grovt sträcker sig från väg 255 till järnvägen.
Det nya stråket med "kapacitetsstark kollektivtrafik", där huvudinriktningen just nu är spårväg, är tänkt att bli den nya stadsdelens pulsåder. Spårvägen kommer att stryka förbi den norra änden av Stordammen i det som i dag är skog.
Det framgår av förslaget till fördjupad översiktsplan som nu ska ut på samråd så att medborgare och organisationer kan lämna synpunkter.
– Det är många svåra frågor som måste lösas. Vi bygger en helt ny stad som motsvarar ett Sundsvall, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Jämförelsen med Sundsvall innebär att de nya bostäderna ska rymma 58 000 människor när det är färdigbyggt. Det mesta av bebyggelsen tänker man sig kommer att vara i fem våningar.
Bakgrunden är avtalet med staten i Uppsalapaketet, som bland annat innehåller en utbyggnad av järnvägen mot Stockholm till fyrspår.
Att nya järnvägsspår också gör det möjligt att bygga bostäder och arbetsplatser var ett huvudargument när kommunerna längs järnvägen, inklusive Uppsala, lobbade för att fyrspåret skulle komma till stånd. Det är också skälet till att bostadbyggande är en viktig del i Uppsalapaketet.
Avtalet med staten har en deadline till år 2050. Det är en av utmaningarna i projektet. Det kan vara svårt för kommunen att samtidigt ha flera stora utbyggnadsprojekt i gång samtidigt. Risken är att det skapar en situation där kommunen konkurrerar med sig själv då marken ska säljas till bostadsbyggare.
För att få ihop tidsplanen kan kommunen då tvingas pausa utbyggnaden av Ulleråker, vars bostäder inte ingår i Uppsalapaketet, ytterligare.
Erik Pelling säger att ambitionen är att utbyggnaden av både Ulleråker och Bergsbrunna kan pågå samtidigt.
– Vi har nyligen gjort justeringar av planen för Ulleråker. Vår bedömning är att den planen håller. Men det är inte helt uteslutet att vi gör justeringar utifrån kommunens förmåga och marknadsläget, säger han.
En utmaning är också att bygga bostäder som människor har råd att betala för. Det finns en bostadsbrist i Uppsala. Men alla har inte råd att betala dagens priser för nyproduktion. Enligt planen för Bergsbrunna krävs innovativa lösningar för att kunna bygga tillräckligt många bostäder som också svaga grupper har råd med.
Ambitionen är enligt förslaget att spara större träd från skogen på skolgårdar och i parker. Dessutom lämnas gröna stråk ner mot Lunsen. Men att skogsområdet norr om Lunsen nu blir bostadsområde kommer förmodligen att vara kontroversiellt. Erik Pelling är medveten om att frågan är känslig.
– Att vi bygger i det som i dag är skog är något som jag ser framför mig kommer att diskuteras, och som det kan komma synpunkter på. Men närheten till det fantastiska naturreservatet, med vandringsstigar och skidspår, är också en fördel. Någonstans måste naturreservatet övergå i något annat, och syftet är att reservatet ska ge människor tillgång till rekreation, säger Erik Pelling.
Andra frågor som han tror kommer att diskuteras är trafikfrågorna. I planförslaget finns nu en genomfartsväg för bilar genom den nya stadsdelen, samtidigt som målet är att främja mer utrymmessnåla och miljövänliga trafikslag.