– Att hyresgäster emellanåt flyttar är en naturlig del av verksamheten och något vi anpassar vårt arbete efter, säger kommunikationschefen Marianne Perslow på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg.
Senast i raden av butiker som lämnat Gränbystadens galleria är The Body Shop. Den stängde i mars på grund av konkurs, drivet av både lågkonjunkturen och en ökad konkurrens från onlineköp.
Liknande öden har drabbat Teknikmagasinet och Väskan, som gick i konkurs i januari respektive februari.
– De hyresgäster som lämnat har främst varit nationella aktörer i segment som haft utmaningar i hela landet, kopplat till det ekonomiska omvärldsläget, vilket inneburit rekonstruktion eller konkurs för moderbolaget, säger Marianne Perslow.
Hon tillägger:
– Det är givetvis tråkigt när en hyresgäst lämnar men det skapar förutsättningar för att introducera nyheter och på så sätt hålla platsen levande.
I år får Gränbystaden flera nya butiker. Bland dem det tyska familjeföretaget Deichmann, som är Europas största skokedja.
Optikerkedjan Synsam utökar sina ytor med ett nytt koncept som kombinerar en större butik med en outlet. Den öppnar den 17 maj. Företaget finns sedan tidigare på flera platser i Uppsala.
I mars öppnade den svenska väskbutiken Lundbergs och även restaurangen Sushi Yama, Nordens största sushikedja. Sushi Yama finns på ytterligare två ställen i centrala Uppsala.
Är det bara stora kedjor som välkomnas?
– Vi vill ha ett blandat innehåll av butiker och restauranger. Här ser vi gärna mindre butiker och lokala koncept i kombination med de större butikskedjorna, säger Marianne Perslow.
Exempel på lokala butiker hon ger är smyckesbutiken Silver & Sånt, samt floristen Blomsterhallen som även har en lokal i centrala Uppsala. Bönor & Blad, som startade i Uppsala, har vuxit och finns nu också i Stockholm och Malmö.
– Trots ekonomiska utmaningar i omvärlden ökade Gränbystaden och alla handlare, omsättningen under 2023 jämfört med föregående år och slog ett nytt försäljningsrekord.
På frågan om hyrorna är för dyra, svarar hon att de är marknadsmässiga och resultatet av förhandlade avtal.
När UNT pratar med kunder om vad de önskar för affärer är flera nöjda. Men det finns också en efterfrågan på bland annat snabbmatsrestauranger som KFC och Burger King, samt på sport- och secondhandbutiker.