Boländerna är det handelsområde i Uppsala som har störst omsättning. Under 2022 sålde butiker, mataffärer, restauranger och serviceställen i Boländerna (inklusive Bolandcity) för 5,2 miljarder kronor.
– En av orsakerna till att omsättningen är så hög i Boländerna är att de har flera stora varuhus, så som Ikea, säger Alice Gustafson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI) som tagit fram siffrorna.
Det har under flera år, och inte minst nu på slutet, talats om svårigheterna för handeln i stadskärnan. Cityhandeln hamnar dock enligt HUI:s beräkningar på en stabil andraplats med en total försäljning på 4,6 miljarder kronor.
Gränbystadens galleria (som tidigare hette Gränby centrum) sålde för 2,4 miljarder kronor 2022, vilket innebär att det är den handelsplats som tillsammans med Boländerna ökat mest i omsättning procentuellt de senaste tio åren. Till stor del kan ökningen förklaras med den utbyggnad som gjorts av gallerian med fler butiker och restauranger.
Fyra på listan ligger Stenhagens centrum, med 1,2 miljarder i försäljning. På femte plats Norra Gränbystaden (det handelsområde där bland annat Mio och Rusta ligger) som sålde för 1 miljard. Sexa är Gottsunda centrum med 615 miljoner i omsättning.
I konkurrensen om vardagsshopparna brukar city och gallerian i Gränby utmålas som huvudkonkurrenter. I en av sofforna inne på Gränby sitter Dorrit Lidborg och vilar efter att ha handlat födelsedagspresent till sitt barnbarn.
– Här finns ju allt samlat, vilket är skönt särskilt kalla vinterdagar.
Men även om Gränby är bekvämt är det egentligen trevligare inne i stan, säger hon sedan och berättar att hon brukar åka in till city när hon ska äta lunch med väninnorna.
– Det är lite mer luft där. Det är ju trevligt att se himlen ibland!
I en soffa strax intill Dorrit pustar Mattias Sjöberg ut tillsammans med sina pigga döttrar Nova och Natalie.
– Vi har åkt rulltrappa och varit i leksaksaffären, förklarar han.
– När vi ska handla kläder åker vi hit eftersom det är enklast med allt samlat när man har barn – de vill ju alltid klä av sig overallerna så fort man kommer in.
Inne i city har en annan pappaledig Uppsalabo också fullt upp: Ralf Sundberg är i stadskärnan och gör ärenden med dottern Embla i barnvagn. Han föredrar helt klart stadskärnan.
– Jag gillar inte gallerior, så Gränby går bort. Jag tycker att det är ganska bra här i city, det mesta finns och det är nära till allt, säger han.
I HUI:s siffror över omsättningen ingår såväl försäljning av produkter och tjänster som restaurang- och kafébesök. Tittar man endast på detaljhandeln – alltså bara matvaror, produkter och tjänster – skedde 18 procent av inköpen i stadskärnan under 2022. 61 procent av inköpen gjordes i externa köpcentrum/handelsplatser, medan "övrig fysisk handel" (butiker utanför tydliga handelsområden eller stadskärnan) hade 21 procent av köpen.
Och så har vi ju näthandeln. Den närmast exploderade under pandemin, men 2022 tog city och köpcentrumen tillbaka många kunder.
– 2022 var första året som näthandeln backade. Det är inte så konstigt: i takt med att folk återvände till stadskärnor och köpcentrum för att shoppa och äta ute blev det omöjligt för e-handeln att behålla positiva tillväxttal. Nu återstår att se hur inflationen och en allmän osäkerhet i samhället påverkar köpbeteenden, säger Miko Roth, analytiker på HUI.