Så går det för köpcentrumen i Uppsala

Externa köpcentrum brukar utmålas som hot mot cityhandeln. Men hur går det egentligen för Uppsalas olika handelsplatser? En granskning av deras försäljning visar att skillnaderna är stora.

Mattias Sjöberg har gått i leksaksaffärer med döttrarna Natalie och Nova. Och åkt rulltrappa. "Gränby är enklast när man har barn", säger han.

Mattias Sjöberg har gått i leksaksaffärer med döttrarna Natalie och Nova. Och åkt rulltrappa. "Gränby är enklast när man har barn", säger han.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2024-02-07 05:00

Boländerna är det handelsområde i Uppsala som har störst omsättning. Under 2022 sålde butiker, mataffärer, restauranger och serviceställen i Boländerna (inklusive Bolandcity) för 5,2 miljarder kronor.

– En av orsakerna till att omsättningen är så hög i Boländerna är att de har flera stora varuhus, så som Ikea, säger Alice Gustafson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI) som tagit fram siffrorna.

undefined
Ikea är ett av flera starka dragplåster i Boländerna.

Det har under flera år, och inte minst nu på slutet, talats om svårigheterna för handeln i stadskärnan. Cityhandeln hamnar dock enligt HUI:s beräkningar på en stabil andraplats med en total försäljning på 4,6 miljarder kronor.

Gränbystadens galleria (som tidigare hette Gränby centrum) sålde för 2,4 miljarder kronor 2022, vilket innebär att det är den handelsplats som tillsammans med Boländerna ökat mest i omsättning procentuellt de senaste tio åren. Till stor del kan ökningen förklaras med den utbyggnad som gjorts av gallerian med fler butiker och restauranger.

Fyra på listan ligger Stenhagens centrum, med 1,2 miljarder i försäljning. På femte plats Norra Gränbystaden (det handelsområde där bland annat Mio och Rusta ligger) som sålde för 1 miljard. Sexa är Gottsunda centrum med 615 miljoner i omsättning.

undefined
Dorrit Lidborg är i Gränbystaden nästan en gång i veckan. "Här finns ju allt samlat, vilket är bra. Men egentligen är det trevligare i city, där är det mer luft."

I konkurrensen om vardagsshopparna brukar city och gallerian i Gränby utmålas som huvudkonkurrenter. I en av sofforna inne på Gränby sitter Dorrit Lidborg och vilar efter att ha handlat födelsedagspresent till sitt barnbarn.

– Här finns ju allt samlat, vilket är skönt särskilt kalla vinterdagar.

Men även om Gränby är bekvämt är det egentligen trevligare inne i stan, säger hon sedan och berättar att hon brukar åka in till city när hon ska äta lunch med väninnorna.

– Det är lite mer luft där. Det är ju trevligt att se himlen ibland!

undefined
Mattias Sjöberg har gått i leksaksaffärer med döttrarna Natalie och Nova. Och åkt rulltrappa. "Gränby är enklast när man har barn", säger han.

I en soffa strax intill Dorrit pustar Mattias Sjöberg ut tillsammans med sina pigga döttrar Nova och Natalie.

– Vi har åkt rulltrappa och varit i leksaksaffären, förklarar han.

– När vi ska handla kläder åker vi hit eftersom det är enklast med allt samlat när man har barn – de vill ju alltid klä av sig overallerna så fort man kommer in.

undefined
City är tvåa på listan över vilket område som säljer mest. Totalt hade stadskärnan en omsättning på 4,6 miljarder år 2022.

Inne i city har en annan pappaledig Uppsalabo också fullt upp: Ralf Sundberg är i stadskärnan och gör ärenden med dottern Embla i barnvagn. Han föredrar helt klart stadskärnan.

– Jag gillar inte gallerior, så Gränby går bort. Jag tycker att det är ganska bra här i city, det mesta finns och det är nära till allt, säger han.

I HUI:s siffror över omsättningen ingår såväl försäljning av produkter och tjänster som restaurang- och kafébesök. Tittar man endast på detaljhandeln – alltså bara matvaror, produkter och tjänster – skedde 18 procent av inköpen i stadskärnan under 2022. 61 procent av inköpen gjordes i externa köpcentrum/handelsplatser, medan "övrig fysisk handel" (butiker utanför tydliga handelsområden eller stadskärnan) hade 21 procent av köpen.

undefined
Gottsunda centrum sålde för 615 miljoner under 2022, enligt siffror från Handelns utredningsinstitut.

Och så har vi ju näthandeln. Den närmast exploderade under pandemin, men 2022 tog city och köpcentrumen tillbaka många kunder.

– 2022 var första året som näthandeln backade. Det är inte så konstigt: i takt med att folk återvände till stadskärnor och köpcentrum för att shoppa och äta ute blev det omöjligt för e-handeln att behålla positiva tillväxttal. Nu återstår att se hur inflationen och en allmän osäkerhet i samhället påverkar köpbeteenden, säger Miko Roth, analytiker på HUI.

Så mycket säljer de för

Såhär mycket sålde Uppsalas köpcentrum/handelsplatser för under 2022 (de senaste siffrorna som finns), enligt uppgifter från Handelns utredningsinstitut:

Boländerna (inklusive Bolandcity): 5,2 miljarder 

City: 4,6 miljarder 

Gränbystadens galleria (fd Gränby centrum): 2,4 miljarder 

Stenhagens centrum: 1,2 miljarder 

Norra Gränbystaden: 1 miljard

Gottsunda centrum: 615 miljoner 

Källa: SSCD, Handelns utredningsinstitut samt Cityindex 2023. I siffrorna ingår dagligvaror (mat), sällanköpsvaror (kläder, skor, leksaker, heminredning, etc), kommersiell service (till exempel frisörer) och restauranger och kaféer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!