Skärpta åtgärder mot trafiken i city kan komma

Genomfartsförbudet på Kungsgatan, som ska ge bättre luft, följs inte. Samtidigt är skärpta miljökrav på väg, vilket kan tvinga fram fler inskränkningar för bilisterna i centrala Uppsala.

Halterna av både partiklar och kvävedioxider mäts vid Kungsgatan. Trafiken är den största utsläppskällan.

Halterna av både partiklar och kvävedioxider mäts vid Kungsgatan. Trafiken är den största utsläppskällan.

Foto: Madeleine Andersson/arkiv

Uppsala2022-11-01 15:20

Luften i Uppsala har de senaste åren blivit något bättre. I den senaste rapporten från SLB-Analys, som mäter luftföroreningarna på Kungsgatan i Uppsala, konstaterar man att halterna gått ner på många håll. Fortfarande når inte Uppsala de svenska miljömålen för ren luft. Men samtliga mätstationer klarade EU:s miljönormer under 2021.

Enligt rapporten är orsaken till de sjunkande halterna att bilarna har blivit renare, med fler elbilar och färre dieselbilar på gatorna, samtidigt som hårdare utsläppskrav på nyare lastbilar börjar få genomslag.

EU-kommissionen kom i förra veckan med förslag till nya gränsvärden, som innebär en kraftig skärpning mot de tidigare. Förslaget ska nu tröskas genom EU-byråkratin och tanken är att de ska börja gälla från 2030.

Men det visar sig att Uppsala lär få svårt att klara dessa hårdare krav: UNT har bett SLB-Analys att jämföra de senaste årens mätvärden från Kungsgatan med förslaget till skärpta EU-regler, och resultatet är nedslående för de ansvariga i kommunen.

Inte något av åren skulle Uppsala ha klarat de nya kraven på kvävedioxidhalter. Dessutom är risken stor att det på nytt blir problem att klara gränsen för partikelhalter, vilket tidigare klarats med dubbdäcksförbud och intensivare gatusopning. Och partikelhalterna kan till och med öka när andelen elbilar ökar på gatorna.

Ett bekymmer i dag är också att reglerna om genomfartsförbud på Kungsgatan inte följs, vilket UNT kunde berätta om i förra veckan.

På kommunen säger Ida Gottberg, trafikplanerare, att man följer hur föroreningshalterna förhåller sig till både tvingande normer och de svenska miljömålen.

– Vi försöker redan i dag nå längre än de tvingande normerna. Kommer det uppdateringar från EU som arbetas in i den svenska lagstiftningen anpassar vi våra handlingsplaner, säger hon.

Sedan tidigare har kommunen beslutat att under det kommande året mäta föroreningarna på fler platser än i dag. Tanken är att se om förbuden på Kungsgatan leder till att man flyttar problemen i stället för att åtgärda dem. Vaksalagatan och Övre Slottsgatan är två gator som pekats ut att vara i riskzonen.

Skälet till miljökraven är effekterna på hälsan. Antalet förtida dödsfall i Sverige till följd av luftföroreningar beräknas vara i samma storleksordning som antalet avlidna i covid under samma tidsperiod av pandemin.

Skärpta regler

De miljönormer som berör luften på Kungsatan är halterna av partiklar och kvävedioxid.

Det tillåtna årsmedelvärdet för kvävedioxid föreslås sänkas från 40 till 20 mikrogram per kubikmeter. De senaste tre åren har värdet i Uppsala varierat mellan 23 och 28.

Antalet tillåtna dygn med partikelhalter, PM10, över medelvärdet 45 föreslås sänkas från 35 till 18. I Uppsala överskreds värdet 32 gånger under 2020 och 17 gånger 2021. I år har det hittills noterats 17 dygn över gränsvärdet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!