Elbilar är ofta tyngre än andra bilar och sliter därför mer på väglaget, om dubbdäck används. Tunga fordon med dubbdäck gör att fler hälsoskadliga partiklar sprids i luften. Det menar Hedi Kriit, författare till avhandlingen och doktorand på Umeå universitet.
– Uppsala kommun känner till att elbilar kan orsaka något högre halter av slitagepartiklar från vägbanan än bensin- och dieselbilar. Ur denna synvinkel är cykling bäst och tunga fordon med dubbdäck är sämst, menar Olof Öhlund, inspektör på Miljöförvaltningen.
Olof Öhlund betonar också att fossildrivna bilar bidrar till avgasutsläpp i stadsluften, vilket inte elbilar gör. Det finns inga planer på att begränsa elbilar på specifika sträckor i stan, likt det dubbdäcksförbud som bland annat råder på Kungsgatan.
Vad gäller slitagepartiklar tycks kommunen och Hedi Kriit vara helt eniga, både om cykelns fördelar och dubbdäckens nackdelar. Partiklarna kan skada lungor och luftvägar, orsaka hjärt- kärlsjukdomar och, enligt ny forskning, demens. Enligt Hedi Kriit blir det i en dyr nota för samhället.
– Att bygga cykelvägar är något av en vinn-vinn-situation för såväl klimat och hälsa som för samhällsekonomin. En elektrifiering av bilparken är förmodligen också nödvändig av klimatskäl, men då bör man försöka hålla nere fordonsvikten och se över var dubbdäck ska användas, säger Hedi Kriit i pressmeddelandet.