Här är trafikregeln som Uppsalaborna ignorerar

Många bilister nonchalerar förbudet mot genomfartstrafik på Kungsgatan. På fem minuter passerar lika många bilar som bötfällts mot förbudet under hela 2022.

Maria Rosander, samordnare för trafikövervakningen vid Polisen i Uppsala, säger att de inte kan prioritera övervakningen av korsningen på Kungsgatan.

Maria Rosander, samordnare för trafikövervakningen vid Polisen i Uppsala, säger att de inte kan prioritera övervakningen av korsningen på Kungsgatan.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2022-10-27 17:00

Det är inte tillåtet för bilar att köra rakt fram på Kungsgatan i korsningen med Vaksalagatan. Oavsett vilket håll man kommer ifrån på Kungsgatan måste man svänga in på Vaksalagatan i riktning mot Vaksala torg. Undantag finns för buss, taxi och tunga lastbilar. Sedan årsskiftet har 31 bilister bötfällts för att ha kört mot förbudet. Enligt Maria Rosander, samordnare för trafikövervakningen vid Uppsalapolisen, kan ett fåtal tillkomma eftersom en del bilar har stoppats först efter att de svängt in på en sidogata.

Det är dock mångdubbelt fler som bryter mot förbudet varje dag. När UNT filmar korsningen passerar på fem minuter fler bilar än vad som bötfällts under hela året.

undefined
I korsningen med Vaksalagatan måste de bilar som kör på Kungsgatan svänga mot Vaksala torg. Liksom dubbdäcksförbudet är det för att ge bättre luftkvalitet.

Maria Rosander säger att detta inte är ett förbud som är prioriterat att övervaka.

– Vi har trafiksäkerhet som stort fokus i arbetet. Och ur trafiksäkerhetssynpunkt är korsningen Vaksalagatan/Kungsgatan inte den farligaste, säger Maria Rosander.

Här handlar det om luftkvaliteten. Det dör många fler på grund av luftföroreningar än i trafikolyckor i Sverige. Är inte det ett viktigt arbete?

– Vi har en trafikstrategi att förhålla oss till. Det är en diskussion som kommunen får ta med våra lokala polischefer.

undefined
Vid mätstationen på Kungsgatan, mitt emot centralstationen, mäts luftföroreningarna.

Hur ser du på den allmänna respekten för trafikreglerna när så många bryter mot förbudet utan att bötfällas?

– Tänk vad bra det vore om alla kunde följa regelverket. Ju mer vi kan synas och beivra brott i trafiken, desto större blir tryggheten. Men vi har inte några resurser att avsätta särskilt för sådana här kontroller, säger Maria Rosander.

Hon tycker också att kommunen hade kunnat utforma korsningen tydligare för att det ska bli enklare att göra rätt.

– Nu kommer skyltarna ganska sent samtidigt som det är två filer rakt fram, trots att man inte får köra där. Om någon för sent upptäcker att man inte får köra rakt kan de ha hamnat utanför en rad med bussar så att de inte kommer över i rätt fil, säger Maria Rosander.

undefined
Personbilar och lätta lastbilar får inte köra rakt fram på Kungsgatan i korsningen med Vaksalagatan. Undantag gäller för buss, taxi och tunga lastbilar.

Förbudet mot genomfart på Kungsgatan infördes för att komma till rätta med luftkvaliteten, som varit ett bekymmer under flera år. Syftet är att det ska minska både den totala biltrafiken i staden och lokalt på Kungsgatan. Under trafikmätningen i slutet september 2022 hade trafiken på Kungsgatan strax söder om Råbyvägen minskat från 9 800 till 8 900 fordon per dygn jämfört med motsvarande period i fjol. Vid mätpunkten strax norr om Strandbodgatan och på Vaksalagatan mellan Kungsgatan och Storgatan var trafiken oförändrad.

Under 2020 och 2021 har luften generellt varit något bättre än åren dessförinnan. Vädret är en viktig faktor. Men renare fordon och ökad andel elbilar har bidragit. Det kommer dock att dröja innan en större del av bilparken är utbytt. Vid årsskiftet 2021/2022 var 2,4 procent av bilarna i Uppsala elbilar och 3,5 procent laddhybrider.

undefined
Maria Rosander, samordnare för trafikövervakningen vid Polisen i Uppsala, säger att de inte kan prioritera övervakningen av korsningen på Kungsgatan.

Det nya avtalet om regionbusstrafiken innebär också en förbättring då bussflottan bytts mot renare fordon.

Under 2022 ser det ut som om Uppsala kan klara EU:s normer för luften. Däremot står det redan klart att Uppsala inte klarar de svenska miljömålen. Gränsen för antalet timmar över gränsvärdet passerades redan den 7 mars.

Förmodligen kommer dessutom regelverket att skärpas framöver. WHO har kommit med nya rekommendationer, baserat på den senaste forskningen, som innebär att de tillåtna halterna sänks dramatiskt. EU-kommissionen har med det som underlag tagit fram förslag på nya gränsvärden från 2030. Uppsala skulle inte ha klarat de skärpta reglerna något år sedan 2018.

Luftföroreningar dödar

Luftföroreningar beräknas leda till 7 600 förtida dödsfall om året i Sverige.

EU-reglerna innebär att dygnsmedelvärdet för kvävedioxid inte får överstiga 60 mikrogram per kubikmeter mer än sju gånger per år. Timmedelvärdet 90 mikrogram får inte överskridas mer än 175 gånger. De svenska miljömålen innebär att timmedelvärdet inte får överstiga 60 mikrogram 175 gånger per år.

Det finns även regler om partiklar. De har Uppsala haft lättare att klara efter dubbdäcksförbud och förstärkt gatusopning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!