Ända sedan MTR tog uppdraget att köra Mälartågen i december 2021 har de haft problem att köra tågen enligt avtalet. Problemen fortplantade sig in i de gamla Upptågssträckorna, när de införlivades i Mälartågsnätverket i juni 2022.
Just nu är linjen Uppsala–Tierp–Gävle den som drabbats hårdast av indragna turer. Under våren är det bara mellan 61 och 65 procent av avgångarna på sträckan som faktiskt körts. Detta visar sig även i resenärsstatistiken, där pendlingen mellan Uppsala och Tierp släpar efter medan resandet mellan Uppsala och Stockholm är uppe på samma nivåer som före pandemin.
Några planer på att bryta kontraktet med MTR finns dock inte. Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik, som ansvarar för Mälartågstrafiken, säger att hon inte är nöjd med hur MTR hittills har skött uppdraget. Men hon säger att alternativet kan vara värre.
– Vår ambition är att den trafik vi har tecknat avtal om ska gå. Men det finns en reell lokförarbrist i landet. Vi slåss om samma lokförare till både gods- och persontrafik. En av orsakerna är att man gav lokförare förtida pensioner under pandemin när de inte behövdes i lika hög grad, säger hon.
Hur ser du på att det är just på sträckan Uppsala–Tierp–Gävle som MTR minskat trafiken mest?
– Det är en fråga för MTR. I grunden handlar det om var lokförarna bor någonstans och var de finns tillgängliga. Vi har i grunden ingen annan ambition än att köra 100 procent av avgångarna och MTR har åtagit sig att bemanna systemet. Är en avgång inställd på grund av personalbrist har de inte fullföljt uppdraget.
Arbetet för att åstadkomma förbättringar sker i dialog med MTR, där utbildningen av nya lokförare och tågvärdar är en viktig del.
Det förekommer dock uppgifter om missnöje med MTR som arbetsgivare. Nyligen har ett stort antal lokförare och tågvärdar med stationeringsort Gävle sagt upp sig från MTR. Medan MTR ännu inte fått ordning på trafiken har SJ deklarerat att de lyckats rekrytera lokförare så att de kan utöka trafiken mellan Stockholm och Uppsala.
Hur ser du på MTR som arbetsgivare jämfört med andra aktörer?
– Det finns viss personalomsättning i alla verksamheter. Jag förutsätter att de sköter sin personalpolitik.
Vad har ni för påtryckningsmöjligheter för att få MTR att leverera?
– Bolaget får viten för den trafik som är avtalad och som inte körs.
Hur mycket viten handlar det hittills om?
– Jag har inte den siffran. Men det är fråga om betydande belopp.
Finns det någon gräns för hur länge MTR kan få fortsätta på samma sätt?
– Det finns avtalade gränser för hur man får fullgöra ett uppdrag. Men det handlar också om att resenärerna inte ska bli mer drabbade. Det måste finnas någon annan som kan göra det bättre, för vi vill inte gå ur askan i elden.
Det kan dock dröja innan resenärerna ser en förbättring. Enligt Helena Ekroth kan det ta flera år innan utbildningen av nya lokförare nått tillräckligt långt för att det ska vara balans på arbetsmarknaden i landet.
Det nuvarande avtalet med MTR gäller till december 2029. Efter det har Mälardalstrafik möjlighet att förlänga det ett år till, om man vill.
Har ni funderat på att använda ännu skarpare viteskrav i nästa upphandling för att sätta press på leverantören?
– Det här behöver vi titta vid varje tid för att få klokast balans för hur vi fördelar risk och ansvar. Vi behöver lägga incitamenten så att de driver åt rätt håll.