Under sex månader har totalt 502 av Mälartågs avgångar, i snitt mer än tre om dagen, helt ställts in på sträckan Uppsala–Stockholm. I mer än hälften av fallen anges "tågföretag" som orsak i Trafikverkets databas.
Det här innebär att nästan ett av tio tåg i Mälartågs tidtabell under perioden inte har gått alls. Räknar man även in de tåg som ställts in på en del av sträckan är det vart femte tåg som inte har gått mellan Uppsala och Stockholm.
Frustrerade pendlare vittnar i sociala medier om hur de tåg som går mellan de inställda avgångarna är fyllda till bristningsgränsen. "Jag har fortfarande känningar i höger knä efter tågresan med ett SJ-tåg då jag sattlågstod på mina medresenärer i en vagn som var så full att ingen kunde kliva på i Märsta", skriver en pendlare.
UNT har tagit del av preliminär statistik från Trafikverket över Mälartågs avgångar mellan Uppsala och Stockholm under första halvåret, från trafikstarten den 12 december till och med den 11 maj. Även om siffrorna är preliminära ger de en indikation över hur det sett ut för resenärerna.
I listan över enskilda dagar ser man tydligt de större händelser som påverkat pendlarna. Där finns spårfelen i januari och den nedbrunna signalkuren i februari. Men även däremellan är det sällan som tågen rullat enligt plan. Av 150 trafikdagar är det 128 som haft inställda tåg. Och de 22 dagar som Mälartåg lyckats köra samtliga avgångar i tidtabellen är det oftast på lördagar och söndagar.
Sett över tid går det heller inte att se att problemen har minskat. Efter påsk är det bara en vardag som inte haft några inställda avgångar. I snitt har sju av Mälartågs avgångar ställts in under vardagarna.
Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg som kör tågen, säger att siffrorna inte är helt rättvisande eftersom planerade neddragningar under pandemin inte syns. Och därmed heller inte förbättringen sedan dess.
– Nu kör vi fler avgångar. Då blir det också en högre fallhöjd när man räknar inställa tåg, säger hon.
Även andra källor vittnar om att problemen är större för Mälartåg än för SJ och UL/SL-pendeln på sträckan Stockholm–Uppsala. Thomas Tydal, som driver ett it-företag specialiserat på tåginformation och extraknäcker som lokförare, har satt samman en tabell över hur tågen från Uppsala mot Stockholm har gått i morgon- respektive eftermiddagsrusningen under maj månad.
Där utmärker sig Mälartåg tydligt med i särklass flest försenade eller inställda tåg, framför allt om morgnarna. Den operatör som klarat sig bäst är UL/SL-pendeln, som också den körs av MTR. Även under eftermiddagarna har Mälartåg sämst punktlighet, men förseningarna drabbar då även övriga tågbolag.
Bland resenärerna jäser missnöjet. En frustrerad pendlare skriver på Facebook: "Mälartåg kan faktiskt bara dra åt helvete. Om de bara kunde lägga ner verksamheten helt så att jag vet säkert att jag inte kan ta mig mellan Uppsala och Stockholm, då kan jag säga upp mig från mitt jobb och börja samla pantburkar och få en bättre mental hälsa".
Frida Ukmar säger att hon har pendlat själv och förstår resenärernas frustration.
– Man är jätteförbannad när tåget inte kommer. Vi är heller inte nöjda. Men vi är i ett helt annat läge nu med mycket bättre siffror än för ett par månader sedan, säger Frida Ukmar.