Det är lokförare och tågvärdar stationerade i Gävle som sagt upp sig och tagit jobb på Tåg i Bergslagen, i samband med att en ny operatör tagit över trafiken. Totalt är det 19 anställda som nu slutar, varav tio eller tolv lokförare, beroende på hur man räknar. Uppsägningstiden varierar, men effekterna i trafiken kan visa sig under hösten.
Anna Bergström, lokal fackordförande för Seko, säger att det är MTR:s personalpolitik som ligger bakom uppsägningarna.
– Vi har frågat dem varför de slutat, och de väljer att byta arbetsgivare, trots att de går ner flera tusen kronor i lön. Det handlar om att de vill må bra på jobbet, säger hon.
Missnöjet handlar i första hand om det man upplever som bristande kommunikation och planering från MTR. Både lokförare och tågvärdar kan få sena schemaändringar som i vissa fall inte är klara ens när de går hem från arbetspasset före nästa arbetsdag.
– Att få ledigt för att gå på bröllop eller fira födelsedagar är helt omöjligt. Jag har kontakt med förtroendevalda på andra bolag, och det är inga andra som har lika dålig framförhållning.
Jag träffar Anna Bergström på perrongen vid Uppsala centralstation där hon ska ta över och köra Upptåget mot Gävle.
– Jag undrar hur de ska klara trafiken på den här sträckan. De har redan dragit ner tidtabellen. I Gävle finns bara 16 lokförare totalt så det är en stor del av personalstyrkan som kommer att försvinna under hösten.
Hon berättar också att man från fackets sida upplever stora problem i kommunikationen med arbetsgivaren. Förhandlingsframställningar lämnas obesvarade. I ett brev som skickades till MTR i våras kräver den lokala Sekoklubben att MTR tar tag i problemen och kommunicerar bättre. Men de har inte fått någon återkoppling från ledningen.
– Många som var oroliga inför att MTR skulle ta över sa att de skulle ge det ett år och se hur det funkar. Men nu har folk tröttnat, säger Anna Bergström.
På MTR, som kör Mälartågen på uppdrag av Mälardalstrafik, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig, att han inte delar bilden att det finns ett stort missnöje bland medarbetarna.
– Vi ser att nöjdheten bland medarbetarna går uppåt, säger han.
De sena schemaändringarna, som drabbar personalen, säger han beror på Trafikverkets sena planering.
– När vi inte vet hur tågen kan köra kan vi heller inte leverera scheman till medarbetarna.
Men sena besked om banarbeten borde väl påverka er i mindre utsträckning än de bolag som kör tåg längre sträckor?
– Oavsett banarbete eller inte måste vi få besked från Trafikverket. Jag tror att problemet är likvärdigt hos alla.
Inför att MTR i fjol tog över Upptågstrafiken var beskedet från dåvarande vd:n Frida Ukmar att problemen skulle bli mindre än i övriga Mälartågssystemet, eftersom man tog över en befintlig personalgrupp. Trots det har bolaget tvingats dra in ett stort antal avgångar på grund av personalbrist.
Varför har det blivit så?
– Den nationella lokförarbristen gjort att det blivit en större rörlighet bland lokförarna, vilket gör att det år fler som byter jobb.
När är prognosen att trafiken kommer att kunna köras enligt den ursprungliga tidtabellen?
– Vi har ett flertal utbildningar i gång och kommer att få ett stort tillskott under hösten. Vår plan var att öka trafiken tidigare än vi först beräknat, men till följd av schemaproblemen har det inte gått. Vi håller nu på att se över prognoserna för att kunna ge besked, säger Niklas Ekström.