"Parkeringsvakt är ett serviceyrke"

Trenden i samhället går mot hårdare straff för att komma åt lagbrytare inom olika områden. Men mot felparkerarna använder Uppsala Parkering en mjukare linje. "Vi är inte poliser, vi ser det som ett serviceyrke", säger Petra Englund, arbetsledare för parkeringsvakterna.

Petra Englund, arbetsledare för parkeringsvakterna vid Uppsala Parkering, säger att syftet inte är att straffa dem som gör fel.

Petra Englund, arbetsledare för parkeringsvakterna vid Uppsala Parkering, säger att syftet inte är att straffa dem som gör fel.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2024-04-09 19:00

Parkeringsböter är något som de flesta vill slippa. Men enligt kommunens bedömning var den tidigare nivån på felparkeringsböter inte tillräckligt avskräckande. Därför höjdes p-botens storlek från 500 eller 800 kronor till 600, 900 eller 1 200 beroende på hur allvarlig förseelse det handlar om.

Men På Uppsala Parkering vill man helst slippa skriva ut de gula böteslapparna.

– Vi använder konfliktdämpande bemötande och dialog i största mån som det går. Jag vill lyfta fram att vi jobbar i ett serviceyrke, säger Petra Englund, arbetsledare för parkeringsvakterna på Uppsala Parkering.

Det här innebär att parkeringsvakterna i första hand försöker få den som använder trottoaren som lastplats att flytta på bilen i stället för att skriva ut en p-bot.

Blir inte incitamenten låga att göra rätt nästa gång om man vet att det räcker med att flytta på bilen om det kommer en p-vakt? Är det inte ungefär som om man kan lägga tillbaka oxfilén i kyldisken om man blivit påkommen av butikskontrollanten när man stoppat den i handväskan?

– Vi är inte poliser. Vi är inte ute efter att straffa personer. Det är heller inget brott att parkera fel.

Men en bil som står på cykelbanan eller trottoaren har ju körts där för att komma dit, det är ett brott mot trafikförordningen.

– Har vi möjlighet att prata med människor så att de kan korrigera sig så är det bättre. Rapporterar vi en bil kan den dessutom stå kvar resten av dagen. Det är först nästa dag som vi kan skriva ut en ny parkeringsanmärkning.

En konsekvens är att det framför allt är när någon låtit bli att betala avgiften, eller stått för länge så att tiden runnit ut, som det delas ut böter – trots att parkeringsvakternas fokus ska vara på trafiksäkerhet och framkomlighet. Slarv med avgiften är tillfällen då det sällan finns någon förare i närheten som kan flytta på bilen. Den som bär saker från bilen på cykelbanan finns ofta i närheten och kan flytta bilen när p-vakten kommer.

Tittar man över tid så har andelen p-böter som rör fel med parkeringsavgifter ökat. Det är också en konsekvens av att reglerna stramats upp när parkeringsavgifter införts i många stadsdelar.

– När kommunen har skyltat upp parkeringarna i fler områden blir det också tydligare var det är tillåtet eller otillåtet att parkera, säger Petra Englund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!