Vittnet: "Vakter slängde av och höll kvar kvinnan i timmar"

Fem kontrollanter tvingade av en äldre kvinna och höll henne kvar på stationen i Knivsta i timmar, enligt vittnet Magdalena Wold. Orsaken: hon hade svårt att köpa en biljett för 39 kronor.

Magdalena Wold, kände sig genuint orolig för Anges när hon tvingades av tåget, vilket var orsaken till att hon klev av tillsammans med henne.

Magdalena Wold, kände sig genuint orolig för Anges när hon tvingades av tåget, vilket var orsaken till att hon klev av tillsammans med henne.

Foto: Åsa Karlsson

Uppsala2024-05-03 05:00

Lördagen den 16 mars var det orange stormvarning i Uppsala med omnejd. 63-åriga Agnes, som egentligen heter något annat, hade hälsat på sin brorson och sprang till pendeltåget som skulle avgå mot Stockholm. Samtidigt plockade hon fram sin telefon för att köpa en tilläggsbiljett till sin SL-biljett.

– Jag hade problem med appen och frågade därför kontrollanterna om hjälp.

Men trots att det var fem kontrollanter i vagnen uppger hon att ingen ville hjälpa henne.

– Jag frågade då om jag skulle gå av, men det svarade de inte på, och sedan stängdes dörrarna och tåget gick.

undefined
Fem vakter höll kvar en kvinna i 60-årsåldern på Knivsta station.

Magdalena Wold som är psykoterapeut och som har jobbat med hot och våld inom socialtjänsten i 30 år, satt också på pendeln. Klockan var 16.56 när hon såg hur kontrollanterna först ignorerade Agnes som bad om hjälp och sedan enligt Magdalena blev alltmer hotfulla.

Magdalena erbjöd sig att hjälpa Agnes med biljetten. Men eftersom tåget hade avgått stod kontrollanterna fast vid att Agnes skulle betala tilläggsavgiften på 1 500 kronor. 

– Åh nej, sa jag chockad. Då sa han att du hade inte giltig biljett så du får kliva av, minns Agnes.

Tåget kom till Knivsta. Magdalena Wold berättar att hon såg hur vakterna nästan lyfte av Agnes.

– Det var något med hur de här fem behandlade henne som gjorde att jag kände att hon behövde ett vittne. Därför klev jag av med henne.

undefined
Magdalena Wold ser en fara i att väktare kommer få ännu mer ansvar i samhället när de ska börja utföra delar av polisens arbete, för att de har så kort utbildning.

Agnes berättar att vakterna ställde sig i en ring runt henne medan en av dem ringde polisen.

– Du är en bedragare, skrek de till mig, säger Agnes.

Magdalena Wold berättar att hon inte fick stå i närheten av kontrollanterna och fick inte heller tilltala Agnes eftersom hon var gripen. På avstånd på den iskalla perrongen såg hon att Agnes blev i fråntagen sin väska som placerades 50 meter från henne. Agnes som var klädd i blöta gymnastikskor och en tunn regnjacka, bad att få hämta vantar och mössa ur väskan. Det fick hon inte.

– De skrek åt mig att jag skulle sitta på en blöt kall bänk. De skrek som om jag vore en hund och jag bad att få slippa sitta på bänken.

Efter en timme fick hon sina vantar. Efter två kom polisen och förhörde Agnes. Klockan 21.39 tog Agnes och Magdalena Wold pendeltåget hem. De var båda stelfrusna. En halvtimme senare ringde polisen till Agnes och berättade att hon inte var misstänkt för brott.

undefined
Magdalena Wold ingrep i en händelse som hon tyckte kändes hotfull för att hon tyckte att det behövdes ett vittne.

– Jag skakade inombords av stress och dagen efter låg jag hemma hela dagen. Jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv. Det här är människor som tror att de gör rätt, men de missköter sina jobb. Så här hanterar man inte människor, säger Agnes.

Magdalena Wold håller med.

– Även jag fick höra att jag var en intelligensbefriad idiot av den mest arga vakten. Det var som att det hade blivit en grupprocess där stämningen eskalerade.

Magdalena Wold har nu gjort en anmälan till både UL och till Avarn som UL köper sina biljettkontroller från.

UL förklarar att alla som inte har en klar biljett när de kliver på pendeln får en tilläggsavgift om det upptäcks, oavsett omständigheter.

undefined
UL har köpt upp tjänsten biljettkontroll på pendeltåget mellan Uppsala och Arlanda av Avarn Security.

– Om man då vägrar att visa legitimation gör vi ett så kallat grip där vi kliver av med resenären vid närmsta station och så lämnar vi över personen till polisen, säger Katarina Pollack, enhetschef för försäljning på UL.

Hur vanligt är det att man lyfter ut en person?

– Väldigt ovanligt. Kontrollanterna ska hantera det här professionellt.

De här kvinnorna berättar att de blivit kallade nedsättande saker, och blivit förvägrade vantar och mössa trots kyla och dåligt väder. Vad tänker du om det?

– Våra resenärer ska behandlas med respekt och den där typen av språkbruk ska inte användas. Om sånt här kommer fram i våra anmälningar kommer vi att ta upp det vid våra månadsmöten med Avarn.

undefined
Mikael Högberg som är tillförordnad säkerhetschef på Avarn: "Biljettkontroll ska göras med stor förståelse och inte upplevas som aggressiv. Vi ska inte hålla på med för hårda tag."

Avarn har tagit emot och utrett Magdalenas anmälan och Mikael Högberg, tillförordnad säkerhetschef på Avarn, menar att den här typen av händelser hör till ovanligheterna.

– Vi har tagit upp händelsen med de berörda medarbetarna för att reda ut om de kunde ha gjort något annorlunda. Och vi försöker jobba för att det inte ska hända igen.

Vad tänker ni om det bemötande de här kvinnorna beskriver?

– Den här händelsen är väl beskriven av anmälaren med mycket fakta vi kan utgå från när vi ser över om det är något vi kan förändra. Men det finns också en del skillnader i hur våra medarbetare beskriver situationen och hur den beskrivs i anmälan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!