Igår kväll klubbades beslutet att stänga av Islandsbron för biltrafik av gatu- och samhällsmiljönämnden.
Det sker i samband med att den nya Tullgarnsbron någon kilometer söder om Islandsbron invigs den 27 april.
Två års byggande är avslutat och Tullgarnsbron är intrimmad efter konstens alla regler. Tanken är att huvuddelen av trafiken som tidigare passerat Islandsbron ska ledas över den nya bron och ge mer luft och öppna ytor kring ågatorna.
– Det känns fantastiskt. Nu kommer vi att kunna utnyttja den kulturella pärla som den här delen av staden är på ett mycket bättre sätt, säger Rafael Waters, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Ett syfte med den nya bron har hela tiden varit att minska "getingmidjan" vid Islandsbron där trafikköerna ofta ringlar långa och fotgängare, cyklister, bilar, och bussar ska samsas på en liten yta. Nu blir det bilfritt med undantag för utryckningsfordon, bussar och taxibilar.
Förändringen gäller inte bara Islandsbron utan gårdagens nämnd klubbade igenom ett helt paket med åtgärder. Paketet innebär även att:
- Östra Ågatan stängs av för biltrafik mellan Islandsbron och Hamnesplanaden
- att det blir enkelriktat på Västra Ågatan mellan Slottsgränd och Islandsbron så att bilar endast tillåts i sydlig riktning
- biltrafik tillåts på Munkgatan på så sätt att bilar kan köra i västlig riktning från Västra Ågatan till Sjukhusvägen.
Beslutet att stänga av Islandsbron ska utvärderas efter sex månader.
– Det känns bra att kunna presentera en helhetslösning för uppsalaborna. Nu kan vi göra det här området trevligare på olika sätt och vi kan börja jobba med utvecklingen av sommargatorna. Det gäller att få till ett bra resultat på sex månader, så nog känner jag en viss press, säger Rafael Waters.
Några stora, kostsamma åtgärder blir det dock inte förrän spårvägen börjar byggas utan till att börja handlar det mer om trivsel och utsmyckning.
Beslutet var inte enhälligt utan Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Utvecklingspartiet reserverade sig.
Även Liberalerna är emot beslutet.
Mats Gyllander (M) har tidigare uttalat sig för UNT där han menade att trafiken kommer att reglera sig själv och att det därför är onödigt att stänga Islandsbron.
– Det vore bättre att invänta den totala trafiklösning som måste genomföras i och med planerna på spårväg i området, sa Mats Gyllander till UNT den 15 mars.
Flera partier anser att utvärderingen efter sex månader lika gärna skulle kunna göras efter att Islandsbron fått vara öppen som vanligt.