Köerna till Islandsbron ringlar ofta långa i rusningstid. Värdefulla minuter tickar iväg medan trafiken masar sig fram på Östra Ågatan och Munkgatan. Hur trafikproblemen vid getingmidjan över Fyrisån ska lösas har diskuterats i många år. Men nu är kommunen redo att gå från ord till handling och ett beslut väntas nästa vecka.
Med start i april ska köerna vid Islandsbron minska rejält, för då väntas det inte längre vara tillåtet för bilar att köra över bron. Däremot ska den få användas av gående, cyklister och kollektivtrafiken även i fortsättningen.
Tanken är att biltrafiken som hittills gått via Islandsbron istället ska ledas över Tullgarnsbron, cirka en kilometer söderut. Bilförbudet på Islandsbron införs enligt planerna i samband med att nybyggda Tullgarnsbron öppnar, vilket sker i april.
Exakt vilken aprildag den nya bron invigs är ännu inte fastställt. Någon eller några dagar efter Tullgarnsbron öppnande väntas det bli skarpt läge för bilförbudet på Islandsbron.
Enligt Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, kommer förslaget om bilfritt på Islandsbron att antas.
– Det finns en politisk majoritet för beslutet, säger han.
Det bekräftas av nämndledamoten Mats Gyllander (M).
– Ja, beslutet kommer att gå igenom, uppger han.
Vardagar trafikeras Islandsbron av cirka 12 000 bilar.
– Merparten av biltrafiken över bron utgörs av fordon som tvingas använda den i brist på bättre alternativ. 80 procent av bilarna, nära 10 000 fordon per dygn, tar en omväg över bron utan att egentligen ha något ärende dit, hävdar Rafael Waters.
Han är mycket nöjd med förslaget.
– Det blir färre bilar i centrala Uppsala vilket gynnar framkomligheten. I området kring Islandsbron ökar trafiksäkerheten medan bullret minskar. Det är en del av en helhetslösning som förbättrar framkomligheten för alla trafikslag – bil, kollektivtrafik, gång och cykel – och vi får bort onödig genomfartstrafik. Det här blir fantastiskt för Uppsala, jag kommer att fira det, säger Rafael Waters.
Det finns väl även nackdelar?
– Det här är ett av de sällsynta fall av trafikbeslut som nästan bara har fördelar. Men det finns säkert en liten andel som kommer att få åka lite längre och det blir mer trafik vid Tullgarnsbron, annars är det bara positivt.
Även om bilar portas från bron ska den vara öppen för utryckningsfordon.
– Ambulanspersonalen kommer att bli glada över att slippa köerna, kommenterar Rafael Waters.
I samband med att det blir bilfritt på Islandsbron ska det enligt planerna ske smärre förändringar. Bland annat tas ett körfält bort för att ge mer plats åt fotgängare och cyklister.
Moderaterna är ett av de partier som ogillar bilförbudet. Mats Gyllander (M), ledamot i gatu- och samhällsmiljönämnden, anser att åtgärden inte är nödvändig.
– När Tullgarnsbron öppnar kommer många att använda den istället och då minskar biltrafiken på Islandsbron automatiskt, påpekar han.
Mats Gyllander tycker att kommunen istället för ett bilstopp ska invänta den totala trafiklösning som måste genomföras i och med planerna på spårväg i området.
Bilförbudet på Islandsbron ska utvärderas efter ett halvår.
– Blir det trafikkaos får vi ompröva beslutet, uppger Rafael Waters.