Tullgarnsbron vid Studenternas håller på att trimmas in

Efter drygt två års byggande är Tullgarnsbron vid Industristaden snart redo att tas i bruk. Tullgarnsbron ska avlasta den hårt trafikerade Islandsbron.

Under testkörningen ska broklaffen hissas och sänkas hundra gånger för att säkerställa att den fungerar utan problem.

Under testkörningen ska broklaffen hissas och sänkas hundra gånger för att säkerställa att den fungerar utan problem.

Foto: Staffan Wolters

Uppsala2024-03-03 05:00

Under lång tid har buller från lastbilar och grävmaskiner stört friden ett hundratal meter söder om Studenternas. Men på senare tid har ett nytt ljud hörts allt oftare: plingandet från klockor. Det handlar om de ljudsignaler som ska varna trafikanterna att bommarna är på väg ner vid den bro som här är under konstruktion.

undefined
Bron förbinder västra och östra Uppsala strax söder om Studenternas idrottsplats.

För drygt två år sedan sattes spaden i marken vid kanten av Fyrisån för byggandet av Tullgarnsbron. Arbetet är nu inne i sin slutfas och bland det som håller på att trimmas in är bomsignalerna. Till stor del består bron av en 14 meter lång klaff. När den är nerfälld utgör den själva vägbanan för bilister och andra trafikanter som ska över bron.

undefined
Vägbanorna är ännu inte färdigställda. I mitten den så kallade pylonen som används när broklaffen hissas upp.

Men när större båtar behöver passera på Fyrisån lyfts klaffen. Då sätts en gigantisk vinsch i arbete i ett maskinrum nära ena brofästet. Fyra vajrar, vardera runt en halv decimeter i diameter, drar upp den hundra ton tunga klaffen tills den pekar rakt upp i luften.

undefined
Under provkörningarna har de fyra vajrarna bevisat att de klarar att lyfta minst 100 ton, vilket är klaffens vikt.

Trots sin enorma tyngd hörs knappt något gnissel när klaffen hissas upp i hela sin längd. Under den pågående testkörningen höjs och sänks den om och om igen så att allt ska fungera perfekt till invigningen.

– Det krävs hundra felfria öppningar för att bron ska anses intrimmad, berättar David Eriksson, projektchef på byggföretaget Peab som ansvarar för byggnationen.

undefined
David Eriksson, projektchef på Peab, vid bron som kostat kommunen cirka 140 miljoner kronor.

I april är det tänkt att de första bilisterna, cyklisterna och fotgängarna ska ta Tullgarnsbron i bruk. Exakt vilket datum i april månad som trafiken släpps på är dock ännu inte fastställt.

Ett syfte med den nya bron är att minska köerna vid Islandsbron. De brukar ringla långa på Östra Ågatan i rusningstrafik och många har nog svurit över getingmidjan vid Fyrisån.

undefined
Längs Fyrisån har det byggts promenadvägar med soffor.

En vanlig dag far runt 12 000 fordon över Islandsbron. Enligt kommunens beräkningar väntas den siffran krympa till cirka 5 000 fordon per dag i och med att en del av trafikströmmarna styrs över till Tullgarnsbron.

undefined
Cyklister och gående kan ta sig fram under bron längs åkanten.

Bron ska få trafiken att flyta smidigare och förkorta resvägarna mellan en rad platser i Uppsala. Den kommer att koppla ihop Ulleråkersvägen vid Fyrisåns västra strand med Kungsängsesplanaden på motsatt sida av ån. Det kan innebära mindre avstånd, till exempel för de som far till och från östra Uppsala mot Akademiska sjukhuset, Studenternas IP och Stadsträdgården. 

undefined
Maskinrummet rymmer den vinsch som lyfter klaffen. Ett dieseldrivet reservaggregat kan sättas in vid elavbrott.

Vid själva bron kommer det dock inte att vara helt köfritt i alla lägen. Orsaken är att en broöppning väntas ta runt fem minuter, plus den tid det tar för båtarna att passera.

Å andra behöver klaffen hissas upp endast för fartyg som mäter mer än 3,8 meter över åns medelvattenstånd. Dessutom ligger båttrafiken i stort sett nere under en stor del av året och när flytetyg av den här storleken ska förbi kommer det oftast att ske utanför rusningstid.

undefined
Vinschen provkörs gång på gång så att allt ska vara klart inför invigningen.

Kommunens kostnad för Tullgarnsbron beräknas till cirka 140 miljoner kronor. Enligt David Eriksson vid Peab har den stora utmaningen har varit de geotekniska förhållandena. Marken längs Fyrisån består nämligen till stor del av instabil lera. För att klara tyngden av bland annat de 1 700 kubikmeter betong som ingår i bygget har åkanten stadgats upp med en slags långa metallplankor som pålats ner i marken.

undefined
Tullgarnsbrons ena fäste ligger vid Kungsängsesplanaden i södra delen av Industristaden (Kungsängen).

David Eriksson uppger att byggföretaget satsat mycket på klimatfrågorna vid brobygget. Det gäller tillverkningen av betong och asfalt liksom användningen av fossilfri el samt biobränsle till maskinerna.

undefined
Härifrån kan klaffen hissas upp för att släppa igenom båtar på Fyrisån. Maskinrummet ligger intill bron.
Tullgarnsbron

Tullgarnsbron kommer att ha ett körfält i varje riktning samt fyra meter breda gång- och cykelbanor på vardera sida. Brons totala längd blir cirka 60 meter.

De anslutande brospannen är byggda i betong och de båda landfästena är klädda i granitsten. Klaffen öppnas och stängs med hjälp av ett linmaskineri som finns i ett av brostöden. Brons livslängd är beräknad till 120 år.   

Förutom att korta trafikanternas resvägar mellan båda sidor av Fyrisån blir bron en viktig väg för utryckningsfordon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!