Under lång tid har buller från lastbilar och grävmaskiner stört friden ett hundratal meter söder om Studenternas. Men på senare tid har ett nytt ljud hörts allt oftare: plingandet från klockor. Det handlar om de ljudsignaler som ska varna trafikanterna att bommarna är på väg ner vid den bro som här är under konstruktion.
För drygt två år sedan sattes spaden i marken vid kanten av Fyrisån för byggandet av Tullgarnsbron. Arbetet är nu inne i sin slutfas och bland det som håller på att trimmas in är bomsignalerna. Till stor del består bron av en 14 meter lång klaff. När den är nerfälld utgör den själva vägbanan för bilister och andra trafikanter som ska över bron.
Men när större båtar behöver passera på Fyrisån lyfts klaffen. Då sätts en gigantisk vinsch i arbete i ett maskinrum nära ena brofästet. Fyra vajrar, vardera runt en halv decimeter i diameter, drar upp den hundra ton tunga klaffen tills den pekar rakt upp i luften.
Trots sin enorma tyngd hörs knappt något gnissel när klaffen hissas upp i hela sin längd. Under den pågående testkörningen höjs och sänks den om och om igen så att allt ska fungera perfekt till invigningen.
– Det krävs hundra felfria öppningar för att bron ska anses intrimmad, berättar David Eriksson, projektchef på byggföretaget Peab som ansvarar för byggnationen.
I april är det tänkt att de första bilisterna, cyklisterna och fotgängarna ska ta Tullgarnsbron i bruk. Exakt vilket datum i april månad som trafiken släpps på är dock ännu inte fastställt.
Ett syfte med den nya bron är att minska köerna vid Islandsbron. De brukar ringla långa på Östra Ågatan i rusningstrafik och många har nog svurit över getingmidjan vid Fyrisån.
En vanlig dag far runt 12 000 fordon över Islandsbron. Enligt kommunens beräkningar väntas den siffran krympa till cirka 5 000 fordon per dag i och med att en del av trafikströmmarna styrs över till Tullgarnsbron.
Bron ska få trafiken att flyta smidigare och förkorta resvägarna mellan en rad platser i Uppsala. Den kommer att koppla ihop Ulleråkersvägen vid Fyrisåns västra strand med Kungsängsesplanaden på motsatt sida av ån. Det kan innebära mindre avstånd, till exempel för de som far till och från östra Uppsala mot Akademiska sjukhuset, Studenternas IP och Stadsträdgården.
Vid själva bron kommer det dock inte att vara helt köfritt i alla lägen. Orsaken är att en broöppning väntas ta runt fem minuter, plus den tid det tar för båtarna att passera.
Å andra behöver klaffen hissas upp endast för fartyg som mäter mer än 3,8 meter över åns medelvattenstånd. Dessutom ligger båttrafiken i stort sett nere under en stor del av året och när flytetyg av den här storleken ska förbi kommer det oftast att ske utanför rusningstid.
Kommunens kostnad för Tullgarnsbron beräknas till cirka 140 miljoner kronor. Enligt David Eriksson vid Peab har den stora utmaningen har varit de geotekniska förhållandena. Marken längs Fyrisån består nämligen till stor del av instabil lera. För att klara tyngden av bland annat de 1 700 kubikmeter betong som ingår i bygget har åkanten stadgats upp med en slags långa metallplankor som pålats ner i marken.
David Eriksson uppger att byggföretaget satsat mycket på klimatfrågorna vid brobygget. Det gäller tillverkningen av betong och asfalt liksom användningen av fossilfri el samt biobränsle till maskinerna.