Uppsalabon Sofie Sjöströms designstil går emot strömmen av det som för närvarande anses sälja bäst på marknaden: neutrala och jordnära färger. Hon beskriver hur större företag ofta prioriterar dessa färger av ekonomiska skäl.
– De stora företagen väljer beige och vitt för att de vet att det säljer. Men jag tror att vi behöver mer färg, för det påverkar oss positivt, säger 54-åriga Sofie Sjöström.
Sofie Sjöström har varit industridesigner sedan 1997. Hon har bland annat designat möbler och mönster för stora svenska företag som Mio och Hemtex.
– Mitt första bord för Mio hette Air, och det var faktiskt det första runda bordet de någonsin hade. Det var ett stort steg för dem eftersom de tidigare bara sålt fyrkantiga bord.
Bland uppdragen fanns även flygstolar för flygbolaget SAS och hjälpmedel för personer med funktionshinder.
2009 startade hon sitt eget varumärke för att få större frihet i sitt skapande. Under många år sålde hon sina produkter online, och hennes design finns även hos ett tiotal återförsäljare runt om i Sverige. Men nu har hon tagit steget att öppna en fysisk butik i korsningen Bangårdsgatan/Dragarbrunnsgatan.
– Att ha en fysisk butik gör att jag kan produktutveckla och känna av marknaden på ett helt annat sätt än online.
Genom personliga möten kan Sofie Sjöström också ge tips och råd om inredning och färgsättning, något som efterfrågas alltmer, enligt henne.
Butiksöppningen sker i en tid när många konsumenter i allt högre grad väljer att handla online, och flera butiker kämpar för att överleva. Exempel på butiker som har bommat igen i Uppsala city på slutet är Blomsterrummet, Annelie K, Cameo och Kungsängen.
Men Sofie Sjöström ser bara det positiva, bland annat att butiken är ett sätt att skapa något som kan bidra till Uppsalas lokala kulturliv.
– Jag vill kunna möta mina kunder och ge dem en upplevelse när de besöker butiken. Dessutom har jag flera produkter med Uppsalamotiv som kan vara intressanta även för turister.
Hon har också planer är att starta kvällskurser i inredning och färgsättning under 2025.