Kriterierna för upphandlingen av regionbusstrafiken är nu klara. Det kommer innebära en markant förbättring av utsläppsnivåerna. Men förmodligen kommer det inte att räcka för att klara miljömålen. Politikerna i Region Uppsala har dock ställt krav på att endast en mindre del av bussarna ska ha de lägsta utsläppen.
– Vi har försökt pressa upphandlingen så långt som det har varit praktiskt möjligt, säger Johan Örjes (C), regionråd med ansvar för kollektivtrafiken.
Detta kan dock leda till kostnadskrävande omställningar längre fram för Region Uppsala. Alternativet är att införa hårdare restriktioner för övrig trafik på Kungsgatan. Beskedet från flera politiker i kommunen är dock att det inte blir några fler dispenser för smutsiga bussar.
– Regionen behöver ta höjd för att det kan bli skärpta krav, säger Susanne Åhlander, miljöpolitisk talesperson för Liberalerna.
Rickard Malmström (MP), kommunalråd, är inne på en liknande linje.
– Den dispens regionen nu har är en engångsföreteelse. Jag utgår från att regionen har en plan för strängare miljökrav, säger Rickard Malmström.
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, vill inte föregå diskussionerna med regionen.
– Vi kan konstatera att vi har gått i otakt med regionen två gånger i den här frågan. Hittills har kostnaderna gjort att vi gett dispens till bussarna. Men ambitionen måste vara att hitta en samsyn, säger Erik Pelling.
Han öppnar dock för att det kan bli begränsningar för privatbilar på Kungsgatan, inte bara med hänvisning till luftkvaliteten.
– Det börjar bli trångt. Både bussar och bilar får svårt att komma fram. Vi har det gatunät vi har i Uppsala. Som bilist behöver man förstå att man själv också gynnas av att fler väljer att cykla, gå eller åka kollektivt.
Enligt en rapport som släpptes i våras är bussarna visserligen den största men långt ifrån den enda utsläppskällan. Inte ens om samtliga bussar byts ut mot elbussar räcker det för att nå miljömålen om ren luft.
En möjlig åtgärd är att införa miljözon 3, vilket innebär att bara el- och gasfordon får köra på Kungsgatan. Men det kommer inte regionbussarna att klara.
I praktiken innebär kraven i upphandlingen att alla bussar ska ha Euro VI-motorer, det vill säga de avgaskrav som gäller nya fordon från 2014 och framåt. Det innebär att bussarna klarar kraven för dagens miljözon. En dryg tredjedel, 58 av omkring 150 bussar som passerar centrala Uppsala, ska vara biogasbussar. Från biogasbussar är utsläppen av kväveoxider ungefär hälften så stora som från motsvarande bussar med dieselmotorer.
Problemet är att många bussar som är placerade vid depåerna i Östhammar, Tierp och Enköping också passerar Resecentrum i Uppsala. Och vid dessa depåer finns ingen möjlighet att tanka biogas. Enligt Johanna Bång, chef för trafikenheten vid Region Uppsala, hade det inte varit möjligt att bygga om bussdepåerna för att tanka fler bussar med biogas till starten av det nya trafikavtalet den 1 juli 2022.
– Ambitionen är att få till en ny depålösning i Enköping under avtalsperioden, säger Johanna Bång.
Det kommande trafikavtalet gäller fram till 2031. Och risken är att regionen drabbas av kostnader för att byta ut bussar i förtid. Johanna Bång är medveten om att det kan komma skarpare krav.
– Om det införs en miljözon 3 hoppas jag att vi har en dialog om det långsiktigt med kommunen, säger hon.