Redan i somras kunde UNT förvarna om att kommunens stora sparplaner skulle påverka vinterns halkbekämpning. Budgeten för 2023 har varit hårt pressad, och Uppsala kommuns olika avdelningar har haft krav på sig att spara in drygt 260 miljoner tillsammans.
Bland mycket annat beslutade politikerna att dra in på sopsaltning av gång- och cykelbanor, och i stället satsa på det tre gånger så billiga alternativet sand.
Och nu börjar halkan komma till Uppsala.
Uppsala kommun, som tar epitetet "cykelstad" på stort allvar, har genom åren gjort satsningar som "Vintercyklist" för att uppmuntra fler att cykelpendla även vintertid. Och vanligtvis sopsaltas de stora cykellederna mellan city stadsdelar som Uppsävja, Norby, Berthåga och Gamla Uppsala. Genom att först sprida ut saltlake och sedan sopa bort all snö och is, blir det i princip barmark på lederna även under vintern.
Efter årsskiftet finns nya pengar till att återuppta det arbetet. Men fram till nyår kommer snön och isen ligga kvar, och så plogar och sandat man i stället.
– Det blir en kvalitetssänkning, men ingen jättestor skillnad, tycker Johannes Eriksson, chef för kommunens gatuenhet.
Viss olycksrisk kommer dock på köpet. Tidigare vintrar har UNT kunnat visa sambandet mellan cykelstråk som inte sopsaltas och ett ökat antal cykelolyckor.
– Det kommer fortfarande vara hög kvalitet. Vi kommer att sanda cykellederna ofta, säger Johannes Eriksson.
Texten har uppdaterats