Polisen använder lasermätare för att mäta hastigheter på landets bilvägar och det måste finnas ett avtal för de olika modellerna när de används, besiktas och får service. Av de två modeller som vanligtvis används vid mätningar i Uppsala har den ena modellen saknat avtal vid minst två perioder under 2017. Enligt de dokument som UNT har tagit del av ska en specifik lasermätare ha besiktats under en period utan avtal och sedan använts vid flera hastighetskontroller.
LÄS MER: Polisen ska kolla trafiken – i 20 minuter
– Instrumenten måste besiktas var tolfte månad och de instrument vars besiktningsperiod har gått ut ska ställas av. Jag vet att det fanns ett glapp i höstas där ett par modeller saknade serviceavtal, säger Tony Härdin, trafikstrateg i polisregion Mitt.
Enligt dokumenten ser det ut att ha pågått från juni till december – då totalt 109 personer togs för fortkörning i polisregion Mitt. Under den perioden skrevs ett nytt avtal för 40 besiktningar av den ena modellen, men enligt Tony Härdin räckte detta förmodligen inte för att täcka in alla enskilda lasermätare. Han säger att enbart godkända lasermätare får användas och att poliser som använder lasermätarna är skyldiga att känna till detta.
LÄS MER: Hälften så många bötfälldes i länet
Har ogiltiga lasermätare använts av misstag?– Det kan vi inte utesluta, naturligtvis. Den mänskliga faktorn kan aldrig uteslutas.
Finns det en chans att bötfällda kan överklaga sina fortkörningar?
– Har det skett mätningar med ett ogiltigt instrument kan man möjligen ifrågasätta den mätningen, säger han.
Bötesbeloppen för fortkörning kan variera från 1 500 till 4 000 kronor. Som UNT rapporterade i fredags har polisen börjat med nya 20-minuterskontroller som inriktas på dem som kör sex till nio kilometer i timmen för fort.