Efter en kaffe på Güntherska kliver Ehsan Nasari (C) ut på Östra Ågatan. Här och tvärsöver Fyrisån, på Västra Ågatan, borde det vara bilfritt, tycker han.
– Det är redan nu väldigt trångt, och om Uppsala ska växa med 50 000 invånare fram till 2050 kommer det inte bli mindre trafik. Vi tror att det går att ha en bilfri innerstad utan att det medför negativa konsekvenser för handeln, säger kommunalrådet Ehsan Nasari (C) och förklarar att ett sådant beslut måste kompenseras med fler parkeringar och parkeringshus runt om stadskärnan.
Biltrafiken i city har diskuterats länge i politiken, och nu rör den på sig igen.
En motion, alltså ett förslag, från Centern gav nyligen upphov till starka reaktioner, eftersom den resulterade i beslutet att flytta cykelställen längs med Fyrisån till andra platser. Motionen innehöll dock två delar till, som inte gick igenom: att kommunen borde utreda möjligheten att begränsa trafiken på Västra och Östra Ågatan samt att man borde verka för fler gröna inslag vid ån.
Att göra någonting åt trängseln på innerstadens gator är ingen tvistefråga mellan partierna. Men när det kommer till att föreslå bilfria gator skiljer sig Centerpartiet från sina allianskollegor.
Therez Almerfors (M) säger att hennes parti "vill säkerställa en levande stadsmiljö för människor".
– Och då måste fordon kunna parkeras i staden. För det behöver vi förbättra framkomligheten till Uppsalas stadskärna, inte försämra. Då måste vi vara restriktiva med förbud.
Förslag om ett bilfritt centrum har genom året däremot återkommit från vänstersidan av den politiska skalan.
År 2013 ville Miljöpartiet att Svartbäcksgatan, Östra och Västra Ågatan skulle göras till gågator med cykelväg. Och 2021, när Feministiskt initiativ satt i kommunfullmäktige, föreslog de att införa bilfria söndagar i city. Samma år föreslog Vänsterpartiet att kommunen skulle utreda hur Östra och Västra Ågatan skulle göras helt bilfria.
– Vi måste komma bort från att vara en bilberoende innerstad. Hur långt vi kan komma får vi se under mandatperioden, säger Tobias Smedberg (V) nu.
Den här mandatperioden ska partierna enas om en ny översiktsplan för kommunen. Det är det dokument som styr Uppsalas utveckling, som hur marken ska användas och var det ska byggas. Den påverkar i allra högsta grad frågan om trafiken i city, som hänger ihop med allt från den kommande utbyggnaden av centralstationen till beslutet om ny kollektivtrafik, säger Ehsan Nasari.
– Det är ett bra tillfälle att ta ett samlat helhetsgrepp nu. Då måste vi först få konsensus kring vilka problem vi har, och vilken som är den gemensamma målbilden för Uppsalas utveckling.
Vad partierna kommer att landa i återstår att se. Men någon slags begränsning av trafiken kan man sannolikt räkna med. Ett uttalat mål för Uppsala kommun – kopplat till ambitionen att bli klimatneutral – är att 55 procent av alla resor i tätorten ska ske med cykel 2030, och endast 17 procent med privata motorfordon.
Redan nu ligger uppdraget hos gatu- och samhällsmiljönämnden att utreda möjligheten att "reglera gator i innerstaden för att minska genomfartstrafik".
– Målet är att de som kan välja cykel eller kollektivtrafik ska göra det. Och för de som tar bilen vill man ha en väl genomtänkt trafiklösning med fler parkeringar, säger nämndens ordförande Rafael Waters (S).
Redan i dag är trafiken begränsad på Dragarbrunnsgatan (gångfartsområde) och på en del av Kungsgatan (där genomfartstrafik är förbjuden). I början av nästa år öppnas den nya Tullgarnsbron vid Kungsängsesplanaden för trafik. Ett förslag som utreds är att i samband med det ta bort motortrafiken från Islandsbron och Östra Ågatan för att förbättra för cyklister och fotgängare, enligt Rafael Waters. I sommar är också tanken att bussarna åter ska kunna passera på Stora torget, vilket kommer göra det enklare att åka kollektivt till stadskärnan.
De gator där trafiken kommer att utredas framöver, och som alltså kan bli mer eller mindre bilfria, är i första hand Östra och Västra Ågatan, Svartbäcksgatan och Dragarbrunnsgatan. Åtgärder som kan komma att föreslås den här mandatperioden, tror Waters, är att permanenta de förbud mot genomfartstrafik som gällt på sommargatorna sedan 2020.
– Eller att man utvecklar gångfartsområdena, restaurerar och snyggar till gång- och cykelvägar, eller placerar parkeringshus i bra lägen så att det blir smidigt att ta sig sista biten in till stan till fots.
Svårigheten blir att samla en majoritet när det väl är dags att fatta beslut. Inget av blocken har majoritet i gatu- och samhällsmiljönämnden, där de rödgröna har 6 av 13 stolar, alliansen 5 och UP och SD har en stol vardera.
– På något sätt behöver vi samla tillräckligt med röster och hitta gemensamma visioner om hur vi ska utveckla Uppsala för Uppsalabornas bästa. Annars finns risk att utvecklingen stannar av, säger Rafael Waters.
Medan S, V, MP och C är överens om att genomfartstrafiken på sikt behöver begränsas, är andra mer skeptiska. Förbjuden genomfartstrafik skulle innebära att bilar endast får köra i city om de har ett ärende dit, är färdtjänst, blåljus, varuleverans eller tillhör någon som bor i området. Men det blir i praktiken svårt att kontrollera vilka bilar som ska vart, menar SD:s Kent Kumpula.
– Och generellt ställer jag mig frågande till bilfientligheten. Fler och fler kör elbil och de har inga utsläpp alls. Ett alternativ är att stänga av trafiken för diesel- och bensinbilar och bara tillåta elbilar. Man måste hänga med i tiderna.
Stefan Hanna (UP) säger förvisso att det är viktigt att få bort så mycket genomfartstrafik som möjligt.
– Men det måste vara tillgängligt. Då leker vi hellre med alternativ som gångfartsområden. Om det är väldigt låg framfart och inte särskilt roligt köra bilen förutom när det är absolut nödvändigt, då tror vi att man oftare väljer bort den.
M, L och KD vill att man gör en framkomlighetsutredning för alla trafikslag i innerstaden innan några nya beslut fattas. Ett huvudsakligt problem enligt Jonas Segersam (KD) är bristen på kringleder.
– Vi måste börja titta på vad vi har för brister när det gäller trafikflöden och förbättra för att avlasta innerstaden. Det behövs en riktig trafikplan där man ser hur flödena ser ut och vilka flaskhalsar som finns. Det är viktigt att innerstaden är tillgänglig även för de som vill ta sig in med bil utifrån.