– Vi har försökt svara upp till de konstruktiva åsikter som kommit in, säger Stefan Hanna, gruppledare för Utvecklingspartiet demokraterna (UP).
UP och Socialdemokraterna – som egentligen står långt ifrån varandra politiskt – slöt efter valet ett avtal som säkrade makten för Erik Pelling (S) och det rödgröna styret (S, V, MP). I utbyte krävde UP bland annat att det skulle hållas en folkomröstning.
Då var budet att invånarna skulle få rösta ja eller nej till spårvägsplanerna i Uppsala. Senare ändrade sig Hanna och Pelling, och meddelade att en bättre idé var att låta Uppsalaborna rösta om "Uppsalas utveckling".
I början av september presenterade de en färdig fråga: ”Ska Uppsala kommun satsa mer på ett ökat bostadsbyggande och samhällsutveckling i de tätorter utanför Uppsala stad som ligger utmed tågspåren Ostkustbanan och Dalabanan och mindre i Uppsala stad?”
Frågan fick direkt kritik för att vara alltför otydlig, av både Uppsalabor, oppositionspolitiker och statsvetare.
Stefan Hanna öppnade då för att formulera om frågan – och nu kommer en reviderad version:
"Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?"
Erik Pelling (S) förtydligar att det är nästa översiktsplan frågan syftar på. Den klubbas 2028 och är det dokument som pekar ut den långsiktiga inriktningen för kommunens byggplaner, nya vägar och grönområden. Att tro att de omdiskuterade byggplanerna i sydöstra staden påverkas av folkomröstningen är därför fel, menar Pelling. De planerna finns redan klubbade i den nuvarande översiktsplanen, som är från 2016.
– Men vi kommer ju inte bygga klart allt innan 2028, kontrar Stefan Hanna.
Dessutom väntar en omförhandling med regeringen. Det var också ett krav från UP i avtalet med S. Förhoppningen är att regeringen ska gå med på att låta Uppsala kommun flytta en del av bostäderna från sydöstra staden, till andra platser, enligt Stefan Hanna. I dagsläget säger nämligen det så kallade fyrspårsavtalet mellan Uppsala kommun och regeringen att 33 000 bostäder ska byggas i den nya stadsdelen fram till 2050.
– Den omförhandlingen påverkas givetvis av folkomröstningens resultat, säger Stefan Hanna.
Oppositionspartierna är fortsatt kritiska.
Frågan är bättre ställd nu, medger Jonas Segersam (KD). Men hans parti vill hellre att folkomröstningen ska återgå till att handla om spårvägen.
– Det är den fråga som är mest akut för Uppsala. Spårvägen får ju också indirekt betydelse för bostadsbyggandet framöver, säger han.
Kent Kumpula (SD) skriver i ett yrkande att den nya frågan "är lika mycket snömos och intetsägande som den första formuleringen" och att "Uppsala kommun blir till ett pinsamt åtlöje i hela Sverige".
"Skrivelsen är fortfarande så vag att omröstningen oavsett utfall inte kommer ge några klara besked. Vad betyder egentligen ”lätta på” eller ”fler”?", skriver Ehsan Nasari (C) i ett pressmeddelande.
Det här är tredje beskedet om vad folkomröstningen ska handla om. Kan vi vänta oss fler förändringar?
– Det har jag svårt att tro, det finns ju en majoritet för den här formuleringen. Och S håller ingångna avtal, och att vi ska hålla en folkomröstning har vi lovat, säger Erik Pelling.