Therez Almerfors (M) säger att det missnöje med parkeringssituationen som förts fram i flera nya områden gör att det behövs en utvärdering.
– Visar det sig att balansen mellan för många väderskyddade cykelparkeringar och för få bilparkeringar finns måste detta åtgärdas. Jag säger inte hur många p-platser som är lämpligt, säger Therez Almerfors.
Enligt informationen på kommunens hemsida finns det lediga parkeringsplatser i flera garage i till exempel Rosendal, där en del av de boende vädrat sitt missnöje.
Handlar inte missnöjet om att de boende inte vill betala vad det kostar?
– Det är en oacceptabel trafiksituation. Om det är fullt på gatorna men inte i garagen får den som är ansvarig se till att styra trafiken rätt, säger Therez Almerfors.
Innan ett nytt hus byggts måste fastighetsägaren se till att parkeringen för de boende är löst. För det finns parkeringstal som anger hur många parkeringsplatser som ska anordnas per lägenhet. Modellen för Uppsala gjordes om 2016 där antalet parkeringar knöts till den totala lägenhetsytan i stället för antalet lägenheter, samtidigt som man minskade på antalet parkeringsplatser som fastighetsägaren var skyldig att skapa. Den gamla modellen gav tröskeleffekter som styrde byggherrarna mot att bygga fler mindre lägenheter.
Det är detta som politikerna i plan- och byggnadsnämnden på Moderaternas initiativ nu vill utreda effekterna av.
Att ordna parkeringsplatser är dyrt. En plats i ett underjordiskt garage kostar omkring 400 000 kronor att anlägga. Med de höga markpriserna i Uppsala är kostnaden för markparkeringar, om byggherren väljer att bygga ett mindre hus och använda ytan till parkering, i ungefär samma storleksordning eller strax därunder. För att få full kostnadstäckning behöver man få intäkter från p-platsavgifter på omkring 2 000 kronor per månad och plats.
I dag hyrs garageplatserna i nybyggda områden ut för omkring 1 000–1 200 kronor per månad, vilket innebär att resten av kostnaden läggs på hyran eller bostadsrättsinsatsen för alla boende, oavsett om de har bil eller inte.
Kritiken mot de gamla parkeringstalen var att det höjer priset för nya bostäder. Hur ser du på det?
– Vi i plan- och byggnadsnämnden bestämmer inte vem som ska bekosta parkeringsplatserna. Vi ser att det finns ett fortsatt behov av bil och då måste man ha någonstans att ställa den, säger Therez Almerfors.