2006 invigdes nuvarande E4-sträckning förbi Uppsala. 17 år senare påbörjar nu Trafikverket arbetet med att analysera när i framtiden som den tvåfiliga motorvägen kommer att nå sin kapacitetsgräns, med risk för fler olyckor och bilköer.
– Vi ser redan i dag att det är för mycket trafik och kapacitetsbrister på vissa sträckor av E4 och det kommer att öka framöver, säger Ruben van Kersbergen, samhällsplanerare på Trafikverket.
I praktiken betyder det att dagens två motorvägsfiler kan bli till tre i båda riktningarna.
– Vi kommer att se över hela sträckan från Stockholm förbi Uppsala. I Märsta och Upplands Väsby finns också kapacitetsbrister och den sträckan kommer förmodligen att åtgärdas först, säger Ruben van Kersbergen och betonar att det kan finnas andra lösningar än att öka antalet körfält, till exempel att få invånarna att ändra resvanor.
Bakgrunden är de fyrspårsavtal som Uppsala och Knivsta ingick med staten för snart sex år sedan. I år har byggandet rasat, men avtalet gäller fortfarande och i sydöstra Uppsala ska det planeras för 21 000 bostäder till 2050. I Knivsta och Alsike handlar det om 15 000 bostäder till 2057.
Befolkningen i området väntas öka med cirka 80 000 invånare under perioden, förutsatt att kommunerna följer sin del av avtalet. Men siffran blir sannolikt högre eftersom det även planeras för tiotusentals nya arbetsplatser.
Följden blir kraftigt ökad trafik och E4 når sin maxkapacitet om 27 år, enligt en prognos i Trafikverkets så kallade åtgärdsvalsstudie från förra sommaren. I dag passerar cirka 40 000 fordon per dygn utanför Knivsta och södra Uppsala. 2050 kan den siffran vara minst 70 000.
– Om prognosen stämmer kan det skapa trafiksäkerhetsproblem och då behövs åtgärder. Men de två extra järnvägsspåren kan också avlasta vägarna eftersom fler kanske åker kollektivt, säger Ruben van Kersbergen.
Han påpekar att prognosens underlag kommer från kommunerna själva och att Trafikverkets kommande prognoser kan ge något lägre siffror. Befolkningsökningen lär också tappa fart om kommunledningarna i Uppsala och Knivsta lyckas omförhandla fyrspårsavtalen och om Uppsalaborna i nästa sommars folkomröstning säger nej till expansionsplanerna i sydöstra staden.
Det är heller inte säkert att människor kommer att köra lika mycket bil om 25 år eftersom beteenden kan ändras.
– Det är inte självklart att trafiken kommer att öka så mycket som vi tror. Trafikverket verkar för att bilanvändandet ska minska, men vi vet samtidigt att vanor är svåra att förändra.
Så i dag går det inte att svara på när eller om E4 behöver byggas om, enligt Ruben van Kersbergen. Trafikverket kommer att ta ställning till den frågan i kommande revidering av den nationella planen för transportinfrastruktur för tolvårsperioden 2026–2037, ett arbete som påbörjas under hösten. I slutändan handlar det om vad staten vill prioritera.
Hur lång tid tar det att bygga om E4 från fyra till sex filer?
– Det är en svår fråga att svara på eftersom det är en väldigt lång process. Efter ett eventuellt beslut tar vägplanen cirka två år att genomföra och sedan kan den överklagas. Det kan ta flera år innan den vunnit laga kraft och sedan ska entreprenaden upphandlas.
Men om projektet prioriteras, är det troligt att det är klart till 2050?
– Ja, om det blir prioriterat och regeringen skjuter till pengar låter det inte orimligt.