Efter en sommar av personalbrist och inställda avgångar så fortsätter problemen hos MTR som kör Mälartågen åt Mälardalstrafik. Företaget planerar nu att skära ner på avgångar under 2023 på grund av lokförarbrist, som P4 Uppland var först att rapportera.
Carl Fredrik Johansson är presschef på MTR och menar att åtgärden görs för att öka tillförlitligheten.
– Det kommer att se ut som att det är färre tåg men förmodligen kommer det inte vara färre tåg som faktiskt går. Vi kommer inte behöva ställa in lika många tåg då vi kommer att ha en tidtabell som stämmer överens med den personalstyrka vi faktiskt har, säger han och fortsätter:
– Den största frustrationen hos resenärer har varit att man inte kan lita på tidtabellen. Och det kommer att bli mycket bättre.
I dagsläget är tidtabellen för 2023 inte fastställd och han kan inte svara på vilka sträckor som berörs eller vilka specifika avgångar som kan tänkas försvinna. Men han vill inte beskriva det som nedskärningar på avgångar om man jämför med tidigare år.
– Vi kör många fler tåg i år, även om man räknar bort de som är inställda. Men det är ju en klen tröst för de som står och väntar på ett tåg som inte kommer, det förstår vi också, säger han.
UNT har tidigare rapporterat om att en anledning till förarbristen hos företaget är att det inte var lika många förare som gick över från SJ när MTR tog över driften som man hade förväntat sig. Carl Fredrik Johansson ser även att det faktum att inga lokförare utbildades under pandemin fortfarande sätter sina spår.
– Och det är där vi är nu och försöker komma ikapp. Men det finns ingen hög av lokförare någonstans utan vi måste utbilda nya.
Vad gör ni för att lösa förarbristen?
– Vi utbildar själva nya förare, bland annat utbildar vi personal internt som tidigare har haft andra roller. Och allt eftersom att det kommer ut fler färdigutexaminerade lokförare så kommer vi att kunna utöka trafiken igen hela tiden.
När kan resenärer förvänta sig veta hur tidtabellen kommer att se ut?
– Jag har inget exakt datum för det men det pågår för fullt. När den väl är bestämd så kommer vi att göra allt vi kan för att leverera den, det är det som är vårt jobb. Vi vill bara köra tåg och göra det bra, men vi kan inte trolla och få fram personal som inte finns.