"Vi har verkligen lyft den här trafiken"

Enligt Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg, var det flera olyckliga omständigheter som har gjort starten svår för Mälartågs resenärer. Nu är man dock på rätt väg säger hon: "Vi har verkligen lyft den här trafiken".

Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg visar runt i kontorslokalerna som är belägna vid Stockholms central.

Frida Ukmar, vd för MTR Mälartåg visar runt i kontorslokalerna som är belägna vid Stockholms central.

Foto: Axel Hilleskog

Uppsala län2022-06-13 05:00

Det kan vara att utmana ödet att ta Mälartåg mot Stockholm för mötet med Frida Ukmar, vd för MTR:s dotterbolag som kör Mälartågen åt Mälardalstrafik. När vi står på perrongen i Uppsala och väntar på det inkommande Mälartåget från Arboga ser det illavarslande ut. Tåget är 18 minuter försenat. Men en ovanligt snabb tågvändning gör att vi kan rulla in på Stockholms central en minut efter utsatt tid.

I kontorslokalerna som inrymts i en av byggnaderna i stationskomplexet vid Stockholms central visar Frida Ukmar runt i driftledningscentralen, som hon beskriver som verksamhetens hjärta. Här hanteras både bemanning och drift av tågen.

Det är ingen hemlighet att MTR är pressat. Mälardalstrafik, som upphandlat trafiken, har krävt in en åtgärdsplan från MTR.

Varken Mälardalstrafik eller MTR vill berätta exakt hur mycket vitesbeloppen för inställda och försenade avgångar har kostat MTR. Men Frida Ukmar säger att det rör sig om "flera miljoner kronor".

Skälen till den dåliga starten för Mälartåg och MTR är flera, enligt Frida Ukmar.

– En stor orsak är att mindre än hälften av den personal vi räknat med följde med över från SJ när vi tog över. Hade vi vetat det i december 2020 hade läget varit ett helt annat. Men nu fick vi besked i juni 2021, ett halvår före trafikstart. Hela HR-avdelningen fick ställa in sina sommarsemestrar i fjol för att rekrytera 100 lokförare och 100 tågvärdar på en arbetsmarknad där det råder nationell brist, säger Frida Ukmar.

Därefter kom pandemin och slog hårt mot en verksamhet som redan gick på knäna personalmässigt.

– Vi hade en extremt hög sjukfrånvaro. När det var som värst var det en tredjedel av tågvärdarna som inte var på jobbet, säger Frida Ukmar.

När SJ körde Mälartåg jobbade deras personal även på andra linjer. Borde ni inte ha förutsett att personalen inte skulle följa med till er?

– Vi fick indikationer på att fler skulle komma över men som visade sig vara felaktiga. Det är väldigt speciellt att ta över all trafik mitt i en tidtabell, från den ena dagen till den andra. Det är en känslig stund oavsett vem som hade tagit över.

Fortfarande, ett drygt halvår efter övertagandet, har MTR problem att få trafiken att flyta som tänkt, vilket UNT:s granskning visar.

Borde ni inte ha kunnat lösa problemen efter ett halvår?

– Vi hade en orättvis start. Man kan tycka att vi borde leverera till 100 procent. Men det har också varit en kraftig förbättringskurva. Vi är nu i ett helt annat läge än för bara två månader sedan. Vi har verkligen lyft den här trafiken utifrån de förutsättningar vi haft. Under maj var punktligheten 80 procent, varav 20 procent av förseningarna var vårt ansvar, säger Frida Ukmar.

Jämför man med UL/SL-pendeln, där MTR också kör tågen, är skillnaden stor.

Hur kommer det sig att ni lyckas så mycket sämre med Mälartåg?

– SL-pendeln har vi kört sedan december 2016 och har hunnit jobba upp en mycket högre kvalitet. Mälartågs system är mycket mer komplext än pendeltågen. Om det blir ett rälsbrott vid Eskilstuna får det följdeffekter även för trafiken mellan Stockholm och Uppsala. Det är ingen ursäkt. Men det är en förklaring.

När kommer trafiken att gå utan problem?

– Vi har nu en sommar när tidtabellen går ner i sommartrafik. Med våra prognoser kommer det att se mycket bättre ut till hösten, säger Frida Ukmar.

Efter mötet med Frida Ukmar är det dags att ta Mälartåget tillbaka till Uppsala. Den här gången kommer tåget i tid in till perrongen. Väl på tåget pratar vi med några av resenärerna, men har svårt att hitta någon som pendlar regelbundet.

Anna Bohlin bor delvis i Stockholm och delvis i Norge och är alltså ingen regelbunden Mälartågsresenär. Men hon har ändå upplevt problem.

– Jag skulle på en begravning i slutet av april och åkte från Stockholm till Nyköping. Men tåget var inställt på grund av personalbrist. Sedan gav de fel information om hur lång tid ersättningsbussen skulle ta. Det slutade med att jag tog nästa tåg och var framme en och en halv timme efter ordinarie tid, säger hon.

Att det är svårt att hitta vanependlare kan vara ett tecken på ett återkommande uttalande man hittar i pendlargruppernas diskussioner: "Jag har gett upp om Mälartåg eftersom jag inte kan lita på att de går". Det visar att både Mälardalstrafik och MTR har ett styvt arbete kvar för att få tillbaka förtroendet.

Mälartåg drabbas värst

Mälartåg är ett varumärke för Mälardalstrafik, det gemensamma tågbolaget som ägs av sex regioner i Stockholm/Mälardalen, däribland Region Uppsala.

Kritiken mot Mälardalstrafik och MTR har varit hård från pendlarna sedan starten för den nya tidtabellen i december i fjol.

En granskning som UNT gjort visar att Mälartåg är de tåg som haft i särklass störst problem med förseningar och inställda avgångar mellan Stockholm och Uppsala. Bäst går UL/SL-pendeln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!