Lokförare beordras arbeta på semestern

Sju lokförare har slutat. Nu larmar lokföraren Torbjörn Albinsson om en "riktig kris" hos Mälartåg efter att personal nu beordras ut i trafik.

Det råder kris på Mälartåg.

Det råder kris på Mälartåg.

Foto: Axel Hilleskog

Uppsala län2022-07-09 10:00

I knappt en månad har MTR kört Upptåget, numera Mälartåg och en del av Mälardalstrafik. Så sent som för fyra dagar sedan beskrev MTR den tidigare situationen som problemfri. En uppfattning som inte delas av lokföraren Torbjörn Albinsson som jobbat 22 år på Upptåget.

– I går började de beordra ut oss, alltså att vi tvingas ta pass utöver vår ordinarie arbetstid. I dag var det min tur.

Vissa kollegor har tidigare tagit extrapass vid förfrågningar men enligt arbetstidslagen får man inte arbeta hur mycket som helst. Nu är dessutom första gången MTR beordrar. Enligt Torbjörn Albinssons uppfattning rör det sig om dålig planering.

– Men dålig planering anser inte jag är skäl nog. Min platschef håller på för fullt och ringer nu. Det är riktig kris, särskilt med tanke på att det är helg i semestertider.

Finns det risk att du får ta fler beordrade pass, tror du?

– De har väl lite skam i kroppen. Vissa kollegor har blivit beordrade att jobba helgen innan de går på semester. Inte så schysst.

För egen del kan han stå ut med extrapass – han värnar dock om den yngre generationen lokförare.

– Situationen är horribel även om jag kan se lite lätt på det när jag har nio månader kvar till pensionen. Jag är rädd att det inte längre kommer vara attraktivt att vara lokförare, säger Torbjörn Albinsson

Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR, säger att bolaget har fått problem i semesterperioden.

– Vi har haft en rätt bra start sedan vi tog över Upptåget den 12 juni. Men nu har vi fått problem som hänger ihop med att vi ärvt semesterplaner från den förra operatören som inte fungerat fullt ut, säger han.

Resultatet är att man fått kalla in frivilliga som tagit övertidspass. Men det har inte räckt hela vägen.

– Tyvärr har vi varit tvungna att beordra in personal för att upprätthålla trafiken. I vissa fall har det varit medarbetare som har semester. Men då har vi gjort det i dialog med dem så att vi inte förstör några semesterplaner, säger Niklas Ekström.

Semestern måste ha varit planerad sedan länge. Hur kan det bli ett problem nu?

– I samband med övertagandet såg det bra ut. Men sedan var det sju lokförare som valde att sluta. Det påverkade vår planering framåt. Vanligtvis löser man sommarsemestrarna genom att betala dem som är villiga att flytta sin semester, men det har varit svårt att göra med så kort framförhållning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!