Hållplatslägen vid Resecentrum och bron över Fyrisån vid Ultuna är de svåraste frågorna som återstår att lösa för planerna på spårväg eller BRT.
Under onsdagen ska kommunstyrelsen besluta om bland annat den föreslagna linjesträckningen.
I centrum har ett sydligt alternativ, där spårvägen dras mellan Stadsträdgården och Studenternas idrottsplats, valts bort i förslaget. I stället satsar man på huvudalternativet över Islandsbron längs Bäverns gränd fram till Resecentrum där ändhållplatsen enligt förslaget placeras på den nuvarande bussgatan framför cykelgaraget. Det innebär att hållplatserna för de busslinjer som inte kommer att ersättas av spårvägen flyttas ut på Kungsgatan.
Men för hela Resecentrum pågår en större utredning med anledning av fyrspårsutbyggnaden. Det innebär att även spårvägshållplatsernas lägen kan behöva ändras som en följd av omdaningen av stationen.
– Det kan detaljjusteras när man tar fram detaljplanen, säger Ola Kahlström, strategisk samhällsplanerare vid stadsbyggnadsförvaltningen.
Några partier har inför beslutet i kommunstyrelsen deklarerat att de säger nej till spårväg. I stället vill de se en så kallad superbuss, BRT, vilket står för Bus Rapid Transit. Många av de val man gjort för spårvägssträckningen gäller dock även om det slutliga beslutet blir en lösning med BRT. Ett exempel är den planerade bron över Fyrisån vid Ultuna, där det nu återstår två alternativ. Det norra läget innebär att spårvägen fortsätter rakt fram i Ultunaalléns förlängning. Alternativet är att spårvägen gör en böj ungefär 300 meter längre söderut.
Men för bron återstår många både tekniska och miljömässiga detaljer att lösa. Bedömningen är att bron inte kommer att byggas så att den blir öppningsbar eftersom det blir svårt att bygga brofundament ute i vattnet, vilket skulle krävas för en öppningsbar bro.
Den seglingsfria höjden behöver då vara 16 meter, vilket innebär att bron blir ungefär en kilometer lång. För att bevara landskapsbilden finns ett resonemang om att höjden kan sänkas till 10 meter. Den lägre höjden skulle dock sätta stopp för bland annat båten M/S Carl Gustaf, som regelbundet trafikerar Fyrisån.
Flera partier på den borgerliga kanten har deklarerat att de vill att bron vid Ultuna ska vara öppen även för biltrafik. I utredningen som ligger till grund för spårvägsdragningen konstateras dock att det kan bli svårt att klara miljöprövningen för en lösning med BRT-bussar, och än mindre för biltrafik: "Vidare ur driftsynpunkt förutsätts det att trafik som ej är beroende av miljöfarliga drivmedel är den som kan passera över bron. Detta för att minimera risken att en olycka sker i driftskedet som ger en negativ påverkan på dricksvattentäkten. Bron i denna utredning har därför skisserats för gång, cykel och spårbunden kollektivtrafik."
Ett tredje alternativ för läget på bron föll bort när en sydligare dragning av spårvägen från Gottsunda till Ultuna valdes bort. Nu föreslås spårvägen gå tillsammans med biltrafiken på Gottsunda allé den sista biten fram till Dag Hammarskjölds väg, vilket ger en viss risk för att spårvagnarna kan fastna i bilköer.
En fråga som säkert kommer att skapa protester är att flera villatomter längs Vårdsätravägen påverkas av spårvägsdragningen. Detta gäller både om det blir BRT eller spårväg som ska fram eftersom utrymmesbehovet är lika för båda trafikslagen.