Moderaterna säger nej till spårväg

Moderaterna säger nej till att bygga spårväg i Uppsala. För flera andra partier är inriktningen fortsatt för spårväg.

Fredrik Ahlstedt (M) säger nej till spårväg som alternativ för Uppsala.

Fredrik Ahlstedt (M) säger nej till spårväg som alternativ för Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren, TT

Uppsala kommun2020-02-26 14:00

Nästa år ska Uppsala kommun fatta beslut om framtidens kollektivtrafik. Moderaterna säger dock redan nu nej till spårväg och vill i stället ha en lösning med bussar, så kallad BRT.

– Vi vill inte låsa in oss i en kostsam ålderdomlig teknik som kommer att förstöra Bäverns gränd. Vi kommer att förorda en BRT-lösning med olika linjesträckningar, säger Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd.

Enligt den utredning som gjorts räcker inte kapaciteten i BRT till. Moderaterna gör dock en annan bedömning.

– Det är från Polacksbacken in till centrum som det blir kapacitetsproblem. För den sträckan vill vi utreda flera olika linjedragningar och föreslår att Ulleråker och Gottsunda avlastas med expressbussar.

Ska man ha BRT i flera sträckningar ökar kostnaden. Blir det verkligen billigare?

– Vi säger inte att man ska bygga BRT utan att man ska fortsätta att utreda det. Vi vill ha ett liknande system som i Malmö.

Bussarna i Malmö går ungefär med halva hastigheten jämfört med till exempel spårvägen i Bergen och tvärspårvägen i Stockholm, minskar inte attraktiviteten då?

– Det är inte säkert. Vi kan designa lösningar med signalprioriteringar. Vår bedömning är att man får upp antalet resande med en BRT-lösning.

Vad grundar ni det på?

– Enligt utredningen är det kapaciteten i systemet som trycker ut antalet resenärer. Med fler linjer ökar kapaciteten.

Dessutom anser Fredrik Ahlstedt att en spårväg skulle skapa barriäreffekter som försämrar framkomligheten vid Bäverns gränd i centrala Uppsala.

Ger inte BRT liknande barriäreffekt om man ska ha samma framkomlighet?

– Vår bedömning är att BRT-lösningen är bättre utifrån ett 20-tal städer som jag har sett.

Kan du precisera vilka städer det handlar om?

– Nej, det kan jag inte säga.

Enligt utredningen ökar värdet på kommunens mark med 1,5 miljarder om man bygger spårväg i stället för BRT, hur påverkar det kalkylen?

– Det vet vi inte riktigt. Det är bara bedömningar, och vår bedömning är att BRT är bättre.

Kommunstyrelsen ska den 11 mars besluta om den fortsatta inriktningen och vilket alternativ som kommunen ska söka statsbidrag för.

Flera andra partier har ännu inte meddelat hur de kommer att ta ställning i frågan. Liberalerna beslutade på ett medlemsmöte på onsdagskvällen att säga ja till spårväg men också hålla öppet för BRT, om spåralternativet inte håller. 

Mohamad Hassan (L) är förvånad över Moderaternas ställningstagande.

– Jag tycker de kastar in handduken för tidigt. Vi borde fortsätta att utreda spårvägen och kolla att alla siffror stämmer, säger han.

Ett villkor från Liberalerna är att sex partier ställer sig bakom det slutgiltiga beslutet när det fattas 2021.

Hur påverkas det av Moderaternas nej?

­ – Det blir onekligen svårare. Är inte sex partier överens får vi kalla till ett nytt medlemsmöte, säger Mohamad Hassan.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, säger att Socialdemokraterna ännu inte tagit ställning till spårväg.

Hur ser du på Moderaternas nej?

­ – Det är klart att ju större splittring desto sämre för Uppsala. Oavsett teknikval har vi en lång väg framåt. Det vore ett historiskt misstag om vi på politisk nivå sjabblar bort möjligheten som avtalet med staten ger.

Vad säger du om att kostnaden för spårväg är högre än BRT?

­ – Det framstår i debatten som att BRT är enklare och billigare. Men beräkningar med finansieringskontexten visar att BRT faktiskt är en dyrare lösning än spårväg, säger Erik Pelling.

Studie talar för spårväg

Konsultföretaget Trivector har utrett två huvudalternativ för Uppsalas framtida kollektivtrafik och konstaterar att bara spårväg klarar framtidens behov.

Spårväg jämförs med BRT, vilket är en förkortning av Bus Rapid Transit. BRT innebär att långa bussar körs på egna banor, som en spårväg utan räls.

Kostnaden för BRT beräknas till 3,3 miljarder och spårväg till 4,5 miljarder. Man har räknat på två linjer från Resecentrum via Ulleråker respektive Gottsunda till en tågstation vid Bergsbrunna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!