Region Uppsala beslutade att 95 procent av väg 288 mellan Gimo och Börstil skulle bli 100-väg. Notan för satsningen beräknades landa på 550 miljoner där regionen skulle stå för 475 miljoner och Östhammars kommun för 75 miljoner.
I mars i år kom beskedet från Trafikverket att kostnadsutvecklingen i samhället gjort att projektet i stället skulle kosta över 800 miljoner kronor att genomföra.
Ökade kostnader samt frågetecken kring den samhällsekonomiska nyttan med att bygga vägen enligt förslaget gjorde att Trafikverket då ville att Region Uppsala skulle fundera på alternativ. Bland annat ifrågasatte Trafikverket vilka restids- och trafiksäkerhetsvinster förslaget skulle ge.
– Utifrån de nya förutsättningarna har vi haft en dialog med Trafikverket. De har nu fått ett uppdrag att ta fram ett nytt alternativ när det gäller utformningen av sträckan mellan Gimo och Börstil på väg 288, säger Stefan Adolfsson, chef för avdelningen Samhällsutveckling på Region Uppsala.
Vad innebär det konkret?
– Vi vill att Trafikverket tittar på vägen som den är i dag och vilka brister som behöver åtgärdas. Man kan säga att vi vill se vad vi får ut för helhet med de pengar som vi avsatt i vår länstransportplan för detta.
Hos Östhammars kommun har man förklarat att det är det ursprungliga förslaget på 550 miljoner kronor som man står bakom och det man kan tänka sig att bidra med är 75 miljoner kronor till.
– Väljer man att bygga väg utifrån andra förutsättningar är det något som vi får ta ställning till då, säger Peter Nyberg, kommundirektör i Östhammar.
Stefan Adolfsson på Region Uppsala förklarar att regionen har 475 miljoner kronor att röra sig med när det gäller projektet.
Vilket belopp pratar vi om här?
– I vår länstransportplan finns den summan avsatt för detta. De 75 miljoner kronor som Östhammars kommun sagt att de ska bidra med finns inte med i den summan.
Varför inte?
– Vi räknar inte med de 75 miljonerna i dag. De pengarna fanns med i det utifrån ursprungliga förslaget där kostnaden nu är beräknad till 800 miljoner kronor. Det var en annan överenskommelse. Finns det värden för Östhammar i ett nytt förslag får vi kanske ta del av dessa pengar, men det är ingenting vi vet i dag.
Hos Trafikverket är man förtegen med detaljerna kring ett nytt förslag. Men det myndigheten sagt tidigare om restids- och trafiksäkerhetsvinster gäller fortfarande.
– Vi ska titta på samhällsnyttan och hur vi bäst optimerar utformningen för förbättrad trafiksäkerhet och ökad framkomlighet i förhållande till kostnad och användarnytta, säger Ivan Andic, chef för infrastrukturplanering väg på Trafikverket, som fortsätter:
– Vi kommer tillsammans med Region Uppsala och Östhammars kommun samt vad som sagts i samrådsprocessen se över hur en väg kan utformas.
Trafikverket ville redan i juni ha ett besked om den fortsatta inriktningen på projektet.
Det beskedet har dröjt då Region Uppsala känt att de behövt ytterligare tid på sig för att kunna lämna ett besked var man står i frågan och hur den framtida inriktningen ska se ut.
När ett nytt förslag kan vara klart kan är svårt att precisera, enligt Stefan Adolfsson.
– Någon gång i höst är vad vi kan säga i dag.
Det omtag som nu görs kommer att påverka arbetet tidsmässigt.
– Den plan som fanns tidigare att vägen skulle vara klara till 2029 gäller inte längre. Det går inte att spekulera nu om någon tidpunkt när den kan vara klar.
Stämmer det att Region Uppsala vill se en utbyggnad av cykelvägen på den aktuella sträckan?
– Cykelbarhet är något som Region Uppsala verkar för. Men vi propsar inte på parallella gång- och cykelvägar längs väg 288. Det finns andra alternativ som ökar möjligheten till cykling där.
Den lokala intressegruppen "Samhällsfunktion" som består av boende i området vill att Region Uppsala tänker om när det gäller väg 288 från Gimo till Börstil.
– Vår huvudlinje är att väg 288 som går genom Hökhuvud blir en lokal väg och att man i stället gör en satsning på väg 292 via Harg liksom väg 76 som är via Harg. Det skulle leda borta en del av tunga trafiken från väg 288, menar Åke Andersson som företräder gruppen.
Men Region Uppsalas besked i den frågan är tydligt:
– Det uppdrag som Trafikverket har nu är att titta på väg 288, inget annat, säger Stefan Adolfsson.