Finansieringen av sista etappen av väg 288, sträckan Gimo – Börstil, är i hamn, i och med Svensk kärnbränslehanterings tillskott på 75 miljoner. Men det är ändå flera år kvar innan spaden kan sättas i jorden.
Trafikverket jobbar som bäst med vägplanen som ska ligga till grund för vägbygget.
– Närmast i tur är att förbereda underlaget inför det samråd med allmänheten som ska hållas i Hökhuvud den 17 januari 2024, säger Jan Nyman, projektledare på Trafikverket.
Han konstaterar att även om finansieringen ser ut att vara i hamn återstår det en hel del att göra. Trafikverket följer strikt arbetsprocessen som innefattar flera remissomgångar och möjligheter för allmänheten att få säga sitt. Det kommer sannolikt också innebära överklaganden, som kan försena arbetet ytterligare.
– Sånt här tar tid och ska så göra, eftersom vi vill ha med så många synpunkter och aspekter på frågan som möjligt. Vi vill göra så rätt som möjligt, helt enkelt, säger Jan Nyman.
Han tror inte på något första spadtag förrän tidigast 2027.
Väg 288 har sedan 2010 byggts om till mötesfri väg i två etapper, först Uppsala– Hov, sedan Alunda – Gimo.
Den återstående delen Gimo– Börstil, är i dag en olycksdrabbad sträcka i dåligt skick. Flera varianter av vägdragningar av den sista etappen har passerat utredarnas bord, och nu har man fastnat för en sträckning där flera kurvor planas ut och vägen i vissa delar dras om. Bland annat ska den dras förbi Hökhuvud.