Kostnaderna för väg 288 skenar

Sista etappen av väg 288 blir väsentligt dyrare än beräknat. Nu måste finansieringen ses över på nytt, men var ska regionen hitta 250 miljoner kronor?

Sista etappen av väg 288 ska byggas, det har regionen beslutat. Men hur ska man agera efter beskedet att projektet blir väsentligt mycket dyrare?

Sista etappen av väg 288 ska byggas, det har regionen beslutat. Men hur ska man agera efter beskedet att projektet blir väsentligt mycket dyrare?

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2024-03-11 05:00

Trafikverkets planeringsavdelning har tagit fram en uppdaterad kostnadskalkyl för bygget av den sista etappen av väg 288, mellan Gimo och Börstil. Med hänsyn till bland annat inflation och fördyringar i byggbranschen har vägbygget stigit i pris med 45 procent, sedan regionplanen antogs av Region Uppsala. Då budgeterades 550 miljoner kronor, i 2020 års prisnivå.

– Enligt vår senaste prognos hamnar vi på 800 miljoner kronor. Den prognosen är baserad på prisnivåerna i juni 2023, säger Ivan Andic, chef för infrastrukturplanering väg på Trafikverket.

Han kan inte uttala sig om hur kostnaden kan ha förändrats sedan dess, men säger att nästa prognos tas fram innan förslaget på ny sträckning skickas ut på granskning.

Fabian Sjöberg är kommunstyrelsens ordförande i Östhammars kommun och har uttryckt oro för att det nya styret i regionen ska backa från det senaste beslutet om väg 288 och sista etappen.

– Blir vägen dyrare måste det nya styret ta nya beslut om mer pengar, alla projekt i samhället blir ju dyrare ju längre man väntar, säger han.

undefined
Fabian Sjöberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Östhammar, är orolig för att det nya regionstyret ska ändra regionens inställning.

Men vad händer om regionen inte skjuter till nya pengar i länstrafikplanen?

– Då är det ett politiskt ställningstagande som ändrar förutsättningarna för projektet. Till exempel så är de 75 miljoner kronor som SKB bidrar med via mervärdesavtalet strikt kopplat till den väglösning som ligger på bordet nu. Väljs en annan kanske pengarna uteblir, säger Fabian Sjöberg.

När regionen tog beslut om den så kallade länstransportplanen var de stora partierna eniga, men Miljöpartiet ville se en billigare lösning för väg 288 där drygt hälften av sträckan skulle bli mötesfri, i stället för som beslutet blev där 95 procent av sträckan blir mötesfri.

Jenny Lundström (MP), ny ordförande för trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i regionen, säger att den nya kostnadsprognosen är "problematisk" men vill inte svara på frågor om finansieringen utan hänvisar till regionstyrelsens ordförande Helena Proos (S).

– Vi har precis fått prognosen. Nu måste vi tillsammans med kommunen titta på vilka förutsättningar det här skapar, säger hon.

undefined
Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande, säger att det är för tidigt att svara på hur den nya prognosen påverkar 288-projektet.

Hur prioriterad är väg 288 för det nya regionstyret?

– Superprioriterad. Men vi måste analysera den här nya prognosen och se hur det påverkar förutsättningarna, säger Helena Proos.

Trafikverket har flaggat för att de behöver ett besked från regionen inom en snar framtid för att kunna gå vidare med planeringen.

Den nya oppositionen i regionen anser att ett beslut bör fattas nu.

– Vi måste bygga klart vägen nu. Vi anser att väg 288 är det högst prioriterade stora vägprojektet i länet. Det finns inget behov av att pausa eller tänka om, säger regionrådet Cecilia Linder (M).

Hon säger också att Moderaternas plan var att ta ett första nytt finansieringsbeslut redan nu i mars. Pengarna vill Moderaterna ta från upprustningen av väg 55 mellan Uppsala och Enköping.

undefined
Cecilia Linder (M), fram till maktskiftet ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, vill ha ett snabbt beslut.

– Väg 55 är planerad att genomföras i två etapper. Vi ser det som möjligt att skjuta delar av det på projektet på framtiden, säger Cecilia Linder.

Helena Proos vill inte säga om hon tycker att det förslaget är bra.

– Vi måste titta på vad det skulle innebära. Men klart är att en utbyggnad av väg 288 är viktig för hela länet.

Byggstarten av väg 288 är planerad till 2028 och kostnaderna för projektet räknas upp med jämna mellanrum. Det betyder att kostnadskalkylen kan komma att ändras flera gånger till innan första spadtaget tas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!