I våras kom chockbeskedet att på grund av prisökningar i samhället skulle den planerade sista etappen av väg 288, mellan Gimo och Börstil, kosta 803 miljoner kronor.
Det är väsentligt mer än de 475 miljoner som Region Uppsala avsatt tillsammans med 75 miljoner från Östhammars kommun via SKB – villkorade med att projektet genomförs enligt den beslutade planen: 100-väg av 95 procent av sträckan.
Men Trafikverket har hela tiden tyckt att samhällsnyttan med projektet varit låg, utifrån trafiksäkerhet och restid. Det står inte i proportion till prislappen.
Sedan dess har det debatterats friskt kring vilken väg framför allt regionen ska välja. Regionen bad i början av sommaren Trafikverket om ett nytt förslag för vad pengarna räcker till i dag. Nu har det förslaget alltså levererats.
– Vi presenterar olika alternativ för de olika delsträckorna av etappen, säger Isa Brisby, regional åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Delsträckorna är före, genom och efter Hökhuvud. Man tar också höjd för den gång- och cykelväg som också ska byggas mellan Gimo och Östhammar.
Enligt Trafikverket räcker pengarna som finns till att göra sträckan mellan Gimo och Hökhuvud mötesfri med mittremsa och en friliggande gång- och cykelväg som skapas med hjälp av mindre befintliga vägar.
Genom Hökhuvud kan man antingen sänka hastigheten från dagens 50 till 40 km/h eller höja hastigheten till 60 km/h och då göra andra mindre åtgärder.
På sträckan Hökhuvud–Gimo innebär det nya förslaget främst trafiksäkerhetshöjande åtgärder som sidoräcken. Men här bedömer man att pengarna inte räcker till någon särskild gång- och cykelväg. Det skulle nämligen kosta mellan 120–180 miljoner.
I förslaget ingår också en rondell i Börstil för att få bort trevägskorsningen med väg 76.
I Trafikverkets restidsanalys framgår att sträckan i dag tar ungefär 10 minuter och 42 sekunder att köra. Det dyra förslaget för 800 miljoner skulle innebära en restid på 9 minuter och 6 sekunder.
Det nya förslaget som nu har presenterats innebär en restid på 11 minuter och 24 sekunder, alltså längre än i dag.
– Men det är väldigt små skillnader i restid eftersom det är en väldigt kort sträcka, säger Isa Brisby.
En anledning till skillnaderna i restid är hur stor andel av vägsträckan som blir omkörningsbar. Eftersom man vill sätta upp mitträcke längs i princip hela sträckan blir det bara möjligt att köra om på drygt 10 procent av sträckan.
Nu ska regionen få ta ställning till det här förslaget.